Lenig zijn heeft heel wat voordelen. Een lenig lichaam komt bijvoorbeeld van pas voor wie droomt van een carrière in het turnen of dansen. Lenig zijn, dat is bovendien goed om tijdens het sporten je gewrichten en spieren tegen blessures te beschermen. En wanneer je dan een dagje ouder wordt, zul je je dynamischer voelen dan ooit. Met wat goede wil en een flinke portie geduld, werk je toe naar dat lenige toplichaam.

Lichaam uitrekken

In die zoektocht naar dat lenige lichaam, is het belangrijk dat je je lichaam goed uitrekt. Dat uitrekken kan op verschillende manieren. Je zult je lichaam elke dag wat soepeler zien worden, als je maar genoeg geduld uitoefent.

Rug

Je rug is een van je wispelturigste lichaamsdelen. Heel veel mensen hebben weleens rugklachten, door een verkeerde handeling of houding. Met deze stretchoefeningen werk je aan een lenige rug.
  • Twist: geen zorgen, er komen heus geen martelingen bij kijken! Ga rechtstaan met je armen naast je lichaam. Probeer achterom te kijken, zonder je voeten te bewegen. Eenvoudig maar doeltreffend, deze oefening!
  • Slang: ga op je buik liggen en hef je hoofd op, de armen gestrekt. Achteraf schud je je lichaam goed los voor een optimaal effect.
  • Hangen: heb je een optrekstang in huis of hangt er ergens een grote balk? Ga er dan met je lichaam aan hangen en ontspan. Niet langer dan vijftien seconden!

Benen

Ook je benen verdienen aandacht. Deze oefeningen maken je benen leniger en zorgen er zelfs voor dat je binnenkort een spagaat maakt!
  • Geplooid gestrekt: ga op de grond zitten en strek je benen voor je uit. Probeer je voeten vast te houden. Deze oefening kent heel wat varianten. Hou bijvoorbeeld één been tot tegen je bil opgetrokken of hou je benen loodrecht omhoog.
  • Vlinder: ga zitten en zet je voeten tegen elkaar. Breng ze zo dicht mogelijk bij de rest van je lichaam, maar pas op, bezeer je niet!
  • Spagaat: ga met je rug naar de muur staan, plaats je handen op de grond en ga met één been omhoog langs de muur. Behoorlijk pijnlijk, maar als je dit regelmatig doet, doe je binnenkort probleemloos een spagaat!

Polsen en enkels

Onze pols- en enkelgewrichten krijgen elke dag opnieuw heel wat te verduren. Met deze oefeningen maak je ze leniger.
  • Enkels: blijf ’s morgens even in bed liggen en maak cirkels met je enkels. Doe dit in beide richtingen. Daarna strek je ze van voren naar achteren.
  • Polsen: voer de enkeloefeningen ook uit met je polsen.

Nog meer goeds voor je lichaam

Met stretchoefeningen alleen kom je er niet. Door jezelf bepaalde gewoontes eigen te maken, kom je eveneens een grote stap dichterbij richting dat lenige lichaam.

Voeding

Een lenig lichaam begint bij de juiste voeding. Zo heeft je lichaam bijvoorbeeld nood aan een goede hydratie. Spring niet te licht om met die twee liter water per dag; je lichaam heeft die echt wel broodnodig! Denk bovendien aan genoeg eiwitten voor gezonde spieren en genoeg calcium voor gezonde botten.

Massage

Soepele spieren verkrijg je ook dankzij massages. Door regelmatig een massage te krijgen, vermijd je spierpijn en verhoog je je bewegingsreikwijdte. Het best van al ga je naar een gespecialiseerde zaak met professionele masseurs die elke knoop ontwarren en je meteen van alle spanningen verlossen.

Sporten

Er zijn heel wat sporten die je helpen om leniger te worden. Eerst en vooral zijn er yoga en pilates. Beide sporten dienen heus niet alleen om te ontspannen, je wordt er ook soepeler door. Daarnaast kun je ook aan stretching doen. Dat is een discipline die zich volledig op het uitrekken van je lichaam focust. Er bestaan speciale lessen voor, maar eigenlijk kun je zonder risico thuis zelf aan de slag!