Sinds het begin van de jaren 2000 zijn sport en mode één groot geheel geworden. Waar sportswear in de Verenigde Staten altijd al een vaste waarde was, houdt ze momenteel de hele modeplaneet in haar ban. Ze is herkenbar door ontspannen silhouetten in nieuwe en comfortabele materialen. Van modemerken tot muziek en haute couture: alle sectoren willen wel hun vinger leggen op deze niet meer weg te denken trend. Dit doet nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan en een toegewijdheid aan een vrije en hedendaagse stijl.

Samenwerkingen in sportwear

Mode-iconen en merken

Personaliteiten met invloed worden dikwijls gecontacteerd om bepaalde producten aan te prijzen. Sommige sterren zoals Rihanna of Beyoncé, gereputeerd omwille van hun artistieke talenten, spreiden ook een scherpe flair voor mode tentoon. Dat is een gelegenheid die de merken aangrijpen, zoals bijvoorbeeld Puoma met Rihanna en haar Fenty schoenencollectie. In april jongstleden lanceerde de zangeres Beyoncé haar eigen sportkledinglijn onder de naam IVY PARK met referentie naar eigen dochter Blue Ivy. Functionele stukken, maar met het sexy imago van Queen B. Je vindt ze bij Zalando en TopShop. Voor mannen is het de jonge artistiek directeur van Balmain, Olivier Rousteing, die een collectie met zijn eigen naam erop voorstelt bij Nike. Om zijn passie voor het voetbal te vieren legde de designer tijdelijk de sublieme jurken opzij, waarmee hij zoveel succes scoorde, om zich te wijden aan sportkledij. Je vindt gouden inzetstukjes op de kledij die het midden houdt tussen sport en luxe, waarin we de huisstijl van de designer op subtiele wijze terugvinden.

Prêt-à-porter en sport: als grenzen vervagen

De merken gespecialiseerd in sportuitrusting fusioneren met gerenommeerde merken en designers. Al meer dan 10 jaar bieden Stella McCartney en ADIDAS elk jaar een kledinglijn aan getekend door deze Britse designer. Meer recent zag de lijn ‘StellaSport’ het licht, een collectie voor de liefhebbers van zaalsporten en atletiek tegen zachte prijsjes. Ter gelegenheid van de Olympische Spelen 2016 in Rio de Janeiro, werden de officiële uniformen van de atleten getekend door sportmerken. Voor Frankrijk was dat Lacoste die de uniformen voorzag van haar beroemde krokodil in de kleuren van de nationale vlag. En voor de Verenigde Staten kreeg Ralph Luren de eer de deelnemers te mogen kleden.

Van het stadion naar de catwalk

Zoals elke nieuwe trend werd de sportwear eerst in de mode geïntroduceerd door de haute-couture. Inderdaad, de designers werden geïnspireerd door verschillende sportactiviteiten bij het ontwerpen van hun collecties. Vorig jaar pronkte het grote huis Chanel met een rugbybal ter gelegenheid van de wereldbeker. Uiteraard hernam dit model de emblematische blikvangers van het merk: gewatteerd, het tijdloze logo en het klassieke zwart-wit duo. Om zijn 30e verjaardag te vieren, zette TOMMY HILFIGER een American Football terrein in scene. De mannequins defileerden in sporttruitjes, teddy blousons of met modieuze bergbeklimmerschoenen aan. Een echte ode aan de sportieve, chique stadsmode.