Vitamine, mineralen en oligo-elementen. Zoals we weten, is het belangrijk om hier voldoende van te consumeren, willen we in shape blijven en het einde van de werkdag halen. Maar tussen al die vitamines A, B, C, D, E en meer loopt een mens al snel verloren! Meestal weten we niet echt waarom we ze precies moeten consumeren en wat hun invloed is op ons lichaam. Tijd om alles op een rijtje te zetten!

Vitamines

Vitamines zijn onontbeerlijk voor het lichaam! Ze komen kijken bij de chemische reacties van het lichaam en zorgen ervoor dat het goed werkt. Elk type vitamine heeft bovendien een eigen functie en zit in bepaalde voedingsmiddelen.
Vitamine Anders genoemd Is goed voor Voedingsmiddelen met hoog gehalte
A Retinol, carotenoïden Goed zien, tegen verouderen, goed voor immuunsysteem Boter, melk, kaas, eieren, wortels, groene groenten
B1 Thiamine Geeft energie, stimuleert het zenuwstelsel Vlees, vis, volkoren granen, peulvruchten
B2 Riboflavine Geeft energie, antioxidant Vis, eieren, zuivel
B3 Niacine, Vitamine PP Geeft energie, maakt hormonen aan Vlees, vis, eieren, lever
B5 Panthotheenzuur Geeft energie, regelt stress, bouwt hemoglobine op, stimuleert zenuwstelsel Vlees, vis, eieren, zuivel, champignons, linzen, gist
B6 Pyridoxine Geeft energie, helpt virussen en bacteriën te bestrijden Vlees, vis, lever, linzen, tarwekiem, bananen, bloemkool, gist
B8 Biotine Geeft energie, houdt haar, nagels en huid in goede gezondheid Eieren, noten, bonen, linzen, soja, maïs, lever
B9 Folaat/foliumzuur Bezorgt eiwitten, gaat kanker tegen Bladgroenten, groene groenten, maïs, lever
B12 Cobalamine Nodig voor rode bloedcellen en zenuwcellen Dierlijke voedingswaren
C Ascorbinezuur Antioxidant, geeft energie Groente en fruit
D Ergocalciferol, Cholecalciferol Gezonde botten, ontstekingsremmer Vette vis, levertraan
E Tocoferol, tocotriënol Antioxidant, ontstekingsremmer, goed werkend immuunsysteem Olijfolie, koolzaadolie, arachideolie, avocado
K Fyllochinon, menachinon Bloedstolling, ontstekingsremmer, toename cellen, goed werkend cardiovasculair systeem Bladgroenten, gefermenteerde producten

Mineralen

Mineralen zijn net als vitamines onmisbare elementen voor een goed werkend lichaam. Elk type heeft een eigen functie. Er bestaan vier soorten die zeker aanwezig moeten zijn in onze voeding:
  • Calcium is het meest aanwezige mineraal in ons lichaam. Het zorgt voor sterke botten. Door de juiste hoeveelheid calcium te consumeren, vermijd je ziektes als osteoporose. De twee grootste bronnen van clacium zijn mineraalwater en zuivel.
  • Kalium zorgt ervoor dat water op homogene wijze door ons lichaam circuleert. Dit mineraal is erg belangrijk voor de sportievelingen onder ons. Het werkt rechtstreeks in op de spiertrekking en helpt krampen en spierpijn tegen te gaan. Kalium regelt bovendien de bloeddruk. Je vindt kalium vooral terug in linzen en tal van groenten en fruit, maar ook in granen.
  • Magnesium is zonder twijfel het meest volmaakte mineraal met talrijke voordelen voor het lichaam. Zo versterkt het het immuunsysteem, werkt het ontstekingsremmend en is anti-allergisch. Magnesium zorgt voor een goede spijsvertering en werkt ontstresserend. Je vindt magnesium in verschillende voedingsmiddelen, van zeevruchten over granen tot pure chocolade.
  • Fosfor is een mineraal dat een rol speelt in de stofwisseling van suikers en vetten, de botten verstevigt en B-vitamines in actie doet schieten. Je vindt fosfor in volkoren granen en aardbeien.

Oligo-elementen

Oligo-elementen zijn een vorm van mineralen. IJzer stimuleert het immuunsysteem en transporteert zuurstof naar de organen. Je vindt het in grote hoeveelheden in vlees en vis. Zink is een antioxidant waarmee eiwitten in het menselijk lichaam geassimileerd worden. Dat vinden we vooral terug in rood vlees en schaaldieren. Selenium is dan weer een mineraal dat de celveroudering vertraagt, al mag je er niet te veel van consumeren. Je vindt selenium in dierlijke producten en in bepaalde groenten en fruit. Jodium, tot slot, hangt samen met een goed werkende schildklier en vinden we vooral terug in zout en algen.