‘Eet geen fastfood, daar word je dik van.’ Oké, dat zóuden we kunnen zeggen – junkfood wordt immers echt afgeraden als je op je lijn let – maar waarom zou je jezelf toch elke keer dat plezier ontnemen? Want laten we eerlijk zijn, fastfood is soms echt genieten. Fastfood is soms ook echt nódig, voor de moraal! Maar wat als we zouden zeggen dat je fastfood kunt eten zonder op je lijn te hoeven letten?

Sporten!

Het moet gezegd: als je niet wil bijkomen, moet je natuurlijk wel wat regels volgen. Doe aan sport, we kunnen het niet genoeg herhalen. Doe dat regelmatig en misschien zelfs redelijk intensief, zeker als je vaak naar fastfood grijpt.

Dertig minuten lopen

Zodra je die lichaamsbeweging verwaarloost, kom je zonder aarzelen gewicht bij. Dames, wekelijks een marathon lopen is heus niet nodig om de calorieën van een hamburger of 100 g frieten eraf te sporten. Twee of drie keer per week een halfuurtje lopen volstaat ruimschoots.

Af en toe

Elke dag fastfood eten wordt ten stelligste afgeraden. Je houdt het beter bij een occasionele guilty pleasure, maak er zeker geen gewoonte van. Er zijn natuurlijk altijd durvers die op een fastfooddieet staan en daarnaast véél en intens beginnen te sporten. Dat raden we niet meteen aan. Op zich kun je zo veel fastfood eten als je wil, zolang je niet je dagelijkse energiebehoefte overschrijdt. Voor mannen zijn dat 2600 kcal, voor vrouwen zo’n 2000 kcal.

Kies wijs

Als je dan toch én wil afvallen én fastfood wil blijven eten, dan denk je maar beter eens goed na over welk type fastfood je eet. Soms bieden grote ketens een gezond bijgerecht aan, zoals slaatjes of fruit (als dessert). Dat vind je dan weer niet terug in de fastfoodtent twee huizen verder, pakweg een kebabzaak. Er zijn al veel initiatieven gelanceerd om zowel kinderen als volwassenen gezonder te laten eten; ook de grote ketens proberen een bijdrage te leveren.

Verborgen vijand: frisdrank

Het aantal calorieën wordt dikwijls vakkundig in de wind geslagen. Om er toch niet te veel op te nemen, let je best ook op met welk drankje je kiest. Bij fastfood drink je meestal frisdrank en die zit bomvol calorieën. Vervang die frisdrank simpelweg door water en je fastfoodervaring is al veel caloriearmer.

Eet traag

Een laatste tip: geniet van je fastfood, maar geniet langzaam. Hoe trager je eet, hoe sneller je verzadigd bent. Het gevolg: mogelijk ga je minder eten. Hopelijk zijn je twijfels nu gesmolten als sneeuw voor de zon. Jezelf een plezier doen, kan nog steeds en hoeft niet altijd synoniem te staan voor dikker worden. Je kunt perfect fastfood eten zonder bij te komen, als je maar op tijd aan deze eenvoudige tips denkt!