De befaamde Ierse keten Primark vestigde zich eerst in Frankrijk en daarna zowat overal in Europa. Nu wordt een tweede winkel geopend in onze hoofdstad, 5 jaar na Luik. Reden om te feesten zeggen alle fans van mode aan zachte prijsjes in dit land. Het merk voorstellen aan de fans van ongenaakbare modeprijzen is overbodig, voor de anderen volgt een korte schets van dit fenomeen.

Primark: winkel met ongelooflijk lage prijzen

Primark is de trekpleister voor kleren, accessoires en alles wat van ver en nabij te maken heeft met mode. Het verschil met andere winkels zoals ZALANDO of E5 MODE  is de prijs, maar niet alleen dat. Het van thuis uit Ierse merk biedt artikels aan tegen ongelooflijk lage prijzen. Bovenop de kortingen en speciale aanbiedingen het hele jaar door, zijn het de totaal originele en vernieuwende looks die een heel nieuwe invulling van schwung geven aan de mode. Denk niet dat er hiervoor moet worden ingeboet aan kwaliteit. Niet alle stukken zijn inderdaad met de meeste precisie gesneden, maar het overgrote gedeelte krijgt de beste score voor prijs/kwaliteit.

Collecties vaak herzien

Maar wat het succes uitmaakt van deze winkels is niet enkel de prijsvoering en de uiterst originele producten. Primark is erin geslaagd zijn publiek te verleiden door zijn collecties veel frequenter te veranderen dan de andere concurrenten en dus door risico’s te nemen. Deze risico’s maken van dit merk duidelijk een merk dat gekend is in de hele modewereld.

Brussel: een strategische keuze

Door Brussel als vestigingsplaats te kiezen, heeft Primark een uiterst strategische keuze gemaakt. Deze hoofdstad is toegankelijk vanuit heel Europa en toeristen zullen vast een ommetje maken langsheen de winkel van dit merk. Eens de toegangsdeur voorbij kan niemand weerstaan aan de prijzen en uitzonderlijke kortingen op een oppervlakte van 3000 m²! Denk niet dat je hier binnenstapt om alleen maar die chemisier te kopen. Je komt er ongetwijfeld buiten met verschillende zakken vol kleren waarvan je zelf nooit had gedacht dat je die ooit zou kopen. Hoewel …

Gemeenschapszin

Primark creëerde een ware revolutie, maar ook een echte gemeenschap. Vele fans nemen er foto’s en delen hun looks via de sociale media en ook op de site van het merk zelf. Ongetwijfeld de beste reclame die men zich kan inbeelden en zeker de makkelijkste. Participerende publiciteit: nog zo’n briljant idee waar de fashionista’s weg van zijn. Primark verovert zienderogen Europa en de kleerkasten van de vrouwen.

En ook een zin voor liefdadigheid tegenover verenigingen

Bepaalde polemiek zou een smet kunnen werpen op het imago van het merk, maar dat is niet zo. Het handwerk in de derde landen verhindert niet dat het merk alsmaar meer volgelingen aan haar rangen toevoegt. De managers van het merk, ondersteund door een sterk communicatieteam, kuisen regelmatig hun blazoen op door een gedeelte van hun winsten weg te schenken aan verengingen. Conclusie: In deze crisistijd gaat Primark nog vele mooie dagen tegemoet. Modefans kunnen verdergaan met zichzelf wat te gunnen zonder hun portemonnee pijn te doen. Binnen enkele maanden zouden nog twee andere boetieks de deuren moeten openen, wat zeker op applaus zal worden onthaald door de Belgische vrouwen!