We krijgen vaak de raad om op te passen met onze zout- en suikerconsumptie. Maar waarom? Wel, zout en suiker zouden de grootste vijand van onze aders zijn. In het slechtste geval moet je voortaan genoegen nemen met smaakloos eten (tenzij je perfect weet te overleven zonder culinair genot). Maar hoe ban je geraffineerde suikers en zout uit je voeding zonder je smaakpapillen te laten indommelen?

Zout vervangen

Hoe kan zout slecht zijn voor de gezondheid?

Zout is helemaal niet schadelijk wanneer je het met mate consumeert. Jammer genoeg zijn er slechts weinig mensen die weten hoeveel zout er op je bord mag liggen. Teveel zout eten leidt tot heel wat risico's, zoals een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en osteoporose. Een ander mogelijk gevolg is maagkanker. Nochtans is zout hoogst noodzakelijk voor de juiste hoeveelheid water in het lichaam.

Altneratieven

  • Deze saus is de keizerin van de Japanse keuken en bestaat zowel gezouten als zoet. Met slechts enkele druppeltjes geef je een gerecht meteen veel meer smaak. Sojasaus is een interessant alternatief voor zout, temeer door het lage aantal calorieën en het hoge gehalte aan vitamine B3 en probiotica. Sojasaus is dus ook nog eens goed voor de gezondheid.
  • Deze zoutsoort wordt gemaakt met gedroogde selderbladeren en bevat van nature natrium. Selderijzout is erg makkelijk te maken. Deze plantaardige zoutsoort is een goede antioxidant boordevol vitamines. Je bakt de selderijbladeren enkele uren in de oven maar doet de oven niet volledig toe, zodat het vocht kan ontsnappen. Nadien verbrijzel je de bladeren en bewaar je het zout in een pot, goed beschut tegen het vocht. Dat is alles!
  • Dit is nog een andere smaakmaker uit het land van de rijzende zon. Het is een mengsel van geroosterd sesamzaad en zeezout dat je bovendien makkelijk zelf kunt maken. Het zou heilzaam zijn voor het metabolisme en de aanmaak van maagzuur.
  • Natriumvrij zout. Ja hoor, het bestaat! Gewoon zout bestaat uit natriumbicarbonaat en natriumchloride, een combinatie die best schadelijk kan zijn. Natriumvrij zout is eigenlijk gewoon natriumbicarbonaat.

Suiker vervangen

Waarom is geraffineerd suiker zo slecht?

Waarom is geraffineerd suiker zo gevaarlijk? Het zit overal in! Suiker zit in elk industrieel vervaardigd product en zelfs in voedingsmiddelen die eigenlijk niet eens zoet zijn. Natuurlijk is suiker, net zoals zout, essentieel voor ons lichaam, maar de hoeveelheid suiker die we elke dag naar binnen werken, is helemaal niet natuurlijk en kan leiden tot heel wat ongewenste gevolgen. Je kunt werkelijk verslaafd raken aan suiker en er heel wat ziektes aan overhouden, zoals obesitas (in combinatie met slechte vetten) en tandproblemen.

Alternatieven

Agavesiroop

Agavesiroop wordt ontgonnen uit het sap van de agave, een Mexicaanse cactussoort. Deze siroop heeft niet zo'n sterke smaak, maar is wel van nature gesuikerd en dus een goede vervanger voor geraffineerd suiker. Agavesiroop heeft een erg lage glycemische index, waardoor je dus gewichtsproblemen kunt vermijden. Hij is bijgevolg ook perfect voor diabetici. Agavesiroop is snel oplosbaar en past dus perfect bij talrijke zelfgemaakte gerechten.

Honing

Honing is nog een ander alternatief voor suiker waar we lovend over zijn. Het is niet alleen een zoetstof, maar ook een krachtig antibacterieel middeltje. Met honing hou je de suikerspiegel van je bloed onder controle, net als je cholesterolgehalte. Het grote voordeel van honing is dat er zoveel soorten bestaan, met heel verschillende smaken.

Esdoornsiroop

Esdoornsiroop heeft dan weer een smaak waar niet iedereen wild van is. Een gelijkenis met agavesiroop is dat de glycemische index heel wat lager ligt dan die van geraffineerde suikers. Esdoornsiroop is bovendien een echte bron van antioxidanten. Tot slot zijn ook carobesiroop (of Johannesbroodsiroop, minder aantrekkelijk gekleurd maar een feest voor ieders smaakpapillen), melasse, kitulsiroop en amazakesiroop natuurlijke plaatsvervangers voor geraffineerde suikers.