Ben jij zo iemand die niet kan weerstaan aan snoep, chocolade, taart of frisdrank? Bezondig je je hier regelmatig aan? En maak je je weleens zorgen over de risico’s van al die suiker? Dan vind je in dit artikel enkele tips om je suikerconsumptie drastisch te verlagen.

Wat voorafgaat

Waarom doe je het eigenlijk?

Er zijn honderden redenen waarom iemand veel te veel suiker naar binnen werkt. Eerst en vooral: regelmatig suikerrijke voeding nuttigen, dat is een gewoonte. In dat geval moet je je voedingspatroon onder de loep nemen en opnieuw gezond leren eten. Herken je je hierin? Lees dan zeker onze tips in het tweede deel van dit artikel. Ook stress kan aan de basis liggen van suikerrijke eetgewoontes. Sta je onder niet-aflatende druk? Doe dan regelmatig aan sport om die stoom af te laten. Wie nooit tijd heeft of tijd voor zichzelf neemt om zelf eten te maken en bijgevolg vaak snoept, moet beseffen dat er echt wel manieren zijn om snel gezond te koken. Grasduin door de vele recepten op het internet. Je vindt er gegarandeerd iets waar je gelukkig van wordt. Wil je beginnen te diëten? Dan raden we je het programma WEIGHT WATCHERS aan. Daar leer je gevarieerd en evenwichtig te eten, zonder dat je afscheid moet nemen van wat je lekker vindt.

Wat is je motivatie?

Wil je gewicht verliezen, diabetes vermijden of tandproblemen voorkomen? Je motivatie heeft hoe dan ook alles te maken met je gezondheid. Als je niet echt gemotiveerd bent, praat dan eens met je arts. Hij of zij zal je met goede raad bijstaan.

Minder suiker eten

Nee tegen junkfood!

Junkfood is je grootste vijand. Eet je weleens veel te veel taart en chocolaatjes? Stap dan nooit de supermarkt binnen met een lege maag. Meer nog: verbied jezelf om taart en chocolade te kopen! Deze regel geldt ook als je naar de bakker gaat. Maar wat doe je als iemand je gesuikerde ingrediënten voorschotelt, bv. tijdens een etentje? Zeg dan gewoon ‘nee’ met de glimlach en vraag een stukje fruit als alternatief. Je mag natuurlijk af en toe eens afwijken van die regel. Voor de liefhebbers van frisdrank en andere gesuikerde drankjes geldt eveneens dat je jezelf moet verbieden ervan te drinken – als je tenminste met die vervelende gewoonte komaf wilt maken. Kies daarentegen voor thee of suikervrije infusies of doe wat fruitsiroop in water. Deze alternatieven zijn niet alleen caloriearm, maar ook nog eens lekker! Ben je ronduit verslaafd aan frisdrank? Met een SodaStream-toestel in huis (verkrijgbaar bij MEDIA MARKT) kun je perfect de uitdaging aan! Zo heb je altijd bruisend water in huis en met wat fruitsiroop geef je dat een extra lekker smaakje. En dan is het tijd voor een dessert. Ruil gewone suiker in voor esdoornsiroop. Superlekker, maar veel minder schadelijk voor de gezondheid. Moet je nodig een hongertje stillen? Eet dan een stuk fruit of een sneetje brood met wat boter of smeerkaas!

Valse vrienden

Het best van al vermijd je fruit dat veel suiker bevat, zoals lychees of druiven. Probeer te weerstaan aan zoetstoffen en stevia. Gezondheidsprofessionals raden hoge consumptiedoses af en ook op vlak van smaak is dit niet bepaald een aanrader … Wat lightproducten betreft: besef dat producenten je proberen om te kopen met labels als ‘light’ of ‘30% minder suiker’, terwijl die producten eigenlijk nog altijd heel veel suiker bevatten. Alcohol, tot slot, is van nature erg suikerrijk. Als je daar dan nog eens fruitsap aan toevoegt voor een cocktail, drink je eigenlijk een glas vol suiker. Probeer dus alcohol te vermijden en ga voor alcoholvrije cocktails! Na een tijdje krijg je veel minder zin in gesuikerd eten en drinken. Voortaan kies je voor een subtiel, natuurlijk gesuikerde smaak. Heb je hulp nodig om de uitdaging aan te gaan? Motiveer dan je vrienden en familie om met je mee te doen, doe aan sport of bestel foodboxen bij HELLOFRESH: die zijn de sleutel tot evenwichtige, smaakvolle voeding.