Studeren, werken, organiseren: er zijn onnoemelijk veel zaken waarvoor je opperste concentratie nodig hebt. Jammer genoeg lukt dat niet altijd even goed. De boosdoener? Slaaptekort, een onvoldoende hygiëne of een slechte organisatie! Je begint aan iets en hop, vijf minuten later is je geest er al niet meer bij. Dat kan in het dagelijkse leven echt wel problemen opleveren. Om je te kunnen concentreren, moet je ook denken aan voldoende rust en hygiëne. We geven je graag enkele technieken mee om die concentratie (terug) te vinden en je doel op elk moment voor ogen te houden.

Voor een goede concentratie

Soms is het gewoon onmogelijk om geconcentreerd te blijven. Te veel lawaai of net te weinig geluid kunnen je uit je lood slaan, om nog maar te zwijgen over een gebrekkige organisatie.

Organisatie

Met een goede organisatie loop je minder kans om afgeleid te worden. Als je nog niet duidelijk weet hoe je precies aan iets gaat beginnen, wordt het des te moeilijker om je succesvol van je taak te kwijten. Neem dus even de tijd om een lijstje te maken met al je taken. Als dat nodig is, schrijf je vervolgens ook op hoe je elk item op je lijst gaat uitvoeren. Zodra je bij een punt bent aanbeland, zal je geest je niet in de steek laten. Geen enkele stap laat nog ruimte voor twijfel, afleiding krijgt geen kans. Zorg wel dat je slechts één taak tegelijk afhandelt, anders raak je uit je concentratie. Alles op zijn tijd!

De juiste omgeving

Als je nogal snel je concentratie verliest, stel je dan ook eens de vraag of je werkplaats niet het probleem is. Waar je werkt, speelt een belangrijke rol! Is er te veel lawaai? Is het te rustig? (Ja, dat kan ook!) Dat kunnen zeker redenen zijn dat je snel afgeleid raakt. Zit je op kantoor en moet je je écht concentreren? Zorg dan voor een netjes opgeruimde omgeving. Wanneer je concentratie afneemt, dwaalt je blik immers snel af naar voorwerpen in de buurt. Een cleane ruimte doet het omgekeerde en houdt je dus in je concentratie.

Pauzeren moet

Het menselijke brein móet soms eens afdwalen om zich daarna weer te kunnen concentreren. Als je je bewust bent van wanneer je minder aandachtig wordt, komt het goed.

Hou alles bij

Het ene moment van de dag werkt ons brein al wat efficiënter dan het andere, wanneer het dringend nood heeft aan wat rust. Stel dat je die momenten kun anticiperen, dan ga je niet meer de hele tijd afgeleid zijn. Doe het volgende: observeer je werkdag en noteer de verschillende dagdelen. Noteer vervolgens hoelang het binnen zo’n dagdeel duurt voordat je hersenen beginnen af te dwalen. Hou ook bij wanneer je hersenen juist goed op dreef zijn.

Laat je geest vrij

Besef goed dat een mens ook niet eeuwig geconcentreerd kan blijven. Je moet zeker ook tijd maken om je geest met andere dingen te laten bezig zijn. Als je jezelf die pauzes toelaat, zul je je dagdelen veel efficiënter invullen. Zo’n pauze, dat kan een koffiepauze of middagpauze zijn.

Concentratietechnieken

Maar wat als er echt niets wil baten? Wat als je op dat belangrijke moment helemaal niet geconcentreerd blijft? Dan komen deze tips zeker van pas.

Sleutelwoorden

Een basistechniek om terug in opperste concentratie te raken zijn sleutelwoorden. Moeilijk is het niet. Je neemt gewoon een post-it en noteert een woord dat je huidige taak voorstelt. Zodra je voelt dat je concentratie wegglijdt, herhaal je dat sleutelwoord tot vervelens toe, zodat je terug bij je oorspronkelijke doel uitkomt. Werkt altijd.

De regel van nog eens drie

‘De regel van nog eens drie’ is nog zo’n techniek. Ben je een taak nu echt wel moe? Stel jezelf dan tot doel om er nog eens drie bij te doen. Wat willen we daarmee zeggen? Wel, stel dat je een oersaaie paper aan het lezen bent en je krijgt het moeilijk, neem je dan voor om nog drie pagina’s verder te lezen. Uiteindelijk lees je er meer, want je hebt je motivatie teruggevonden!