Sinds enkele jaren is de bus het uitverkoren transportmiddel van de Europese reizigers. Niet zonder reden zijn we momenteel getuige van de heropstanding van een bijzondere manier van reizen die zich bij het publiek een mooie reputatie wist te verwerven. Lange tijd verworpen, is de bus nu bezig aan een sterke opmars. Maar waarom verkiest men veeleer de bus boven meer klassieke transportmiddelen zoals de trein of het vliegtuig, en wat is er gebeurd dat dit oudmodische transportmiddel opeens weer zo geliefd maakt?

Flixbus, de revolutie in de autobuswereld

Geschiedenis van de firma

In 2013, na de deregulatie van de Duitse markt beslisten 3 Duitse ondermens om FLIXBUS te creëren: een transportonderneming met autocars die een internationale service tegen een lage prijs wil aanbieden. Tijdens de daaropvolgende jaren kocht de onderneming verschillende andere maatschappijen op, waaronder Mégabus, die een reisdienst aanbood in België, Frankrijk, Spanje, Nederland en Duitsland en zelfs het kanaal overstak naar Londen. In 2017, vier jaar na de oprichting, bedient de firma 20 landen in Europa met telkens verschillende bestemmingen.

Waarom is dit de leider in vervoer per autobus?

Je kunt je afvragen waarom Flixbus het monopolie heeft weten te verwerven voor het transport per autocar in Europa in zo weinig tijd en met een doorwinterde concurrerentie. Het economische principe van Flixbus is eenvoudig: ze besteden het werk uit en schakelen de al bestaande autobus- en touringcarbedrijven als partner in. Ze bezitten zelf geen bussen en betalen dan ook geen chauffeurs. Een goed idee dat van Flixbus de marktleider maakte.

De voordelen van Flixbus

Attractieve prijzen

Dankzij het economisch model, kan Flixbus uiterst aanlokkelijke prijzen voorstellen in vergelijking met trein of vliegtuig. Een traject Parijs – Brussel bijvoorbeeld kost je in last-minute € 99 met de Thalys, € 205 met het vliegtuig met een low-cost maatschappij, en maar € 19,90 met Flixbus. De prijzen zijn ook attractief in vergelijking met andere busmaatschappijen die hetzelfde traject onder dezelfde condities aanbieden tegen tarieven die 50% hoger liggen. Je zou er de meest grootste sceptici van Flixbus mee overtuigen!

Een voordelige service

De service die door Flixbus wordt voorgesteld is kwaliteit, en het verschil met de transportmiddelen die wij kennen is bijvoorbeeld gratis wifitoegang. In een alsmaar meer verbonden wereld, waar iedereen de gewoonte heeft om het even waar en wanneer toegang te hebben tot Wifi is het aanbieden van gratis, quasi ongelimiteerde toegang op de internationale lijnen een belangrijk voordeel in vergelijking met de andere transportmiddelen, net zoals het voorzien van stopcontacten en USB-poorten aan boord van de bussen. Wat de reizigers ook kan bekoren is de mogelijkheid om meerdere stuks bagage mee te nemen per persoon en dit met niet beperkt gewicht. Je kunt dus alles in je valies proppen zonder je zorgen te hoeven maken over hoe zwaar het is. Bovendien heeft de bus het voordeel dat bagage in de kofferruimte wordt opgeslagen, zodat je er niet de hele tijd op hoeft te letten zoals dit wel het geval is als je bijvoorbeeld de trein neemt. Het comfort in de autobussen blijft verschillend, maar de meeste bieden op de lange trajecten verstelbare zetels aan waarin je kunt slapen en daar ligt het comfort dus veel hoger dan op kortere trajecten zoals bijvoorbeeld Brussel - Luik.

Het minpunt van de Duitse autocar-ondernemer

De lange ritten

Uiteraard zit je in vergelijking met de trein of het vliegtuig veel langer op de bus! Dit is ongetwijfeld het negatieve punt voor de maatschappij: om te reizen moet je je tijd nemen. Als je een direct traject neemt tussen twee ver uit elkaar liggende steden zoals Prijs en Marseille bijvoorbeeld, doen de hogesnelheidstreinen er ongeveer 3 uur en 20 minuten over om de twee steden met elkaar te verbinden, met het vliegtuig is dit 1 uur en 15 minuten. Met de bus moet je rekenen op ten miste 9 tot 10 uur, afhankelijk van het aantal stopplaatsen onderweg. Je moet dus voldoende geduld uitoefenen om met de bus doorheen Europa te reizen.