Aderproblemen of een slechte bloedcirculatie, iedereen kan met zware benen te kampen krijgen. Maar als het probleem van terugkerende aard is en die zware benen gaan maar niet voorbij, dan loop je het risico op spataders en zelfs waterretentie. En dan spreken we nog niet over het feit dat de aders op lange termijn kunnen verzwakken. En dat kan best gevaarlijk zijn! Gelukkig kan iedereen die zware benen verzorgen. Met enkele eenvoudige tips zijn je aders binnenkort weer in topconditie.

Dagelijkse gewoontes

Zware benen verzorgen, dat doe je in de eerste plaats door komaf te maken met een aantal slechte gewoontes – zowel op vlak van voeding als op vlak van beweging.

Voeding voor correcte bloedtoevoer

Een aantal aspecten in onze voeding zorgen ervoor dat onze aders verwijden en liggen bijgevolg aan de basis van die zware benen. Koffie, alcohol, sigaretten: dat zijn de voornaamste boosdoeners. Ook al te pittig eten hoort daarbij. Kies voor verse groenten en vers fruit. Vooral bosbessen en zwarte bessen hebben een positieve invloed op dat gevoel van zware benen. Drink minstens twee liter water per dag zodat het lichaam water kan aflaten. Het is aangetoond dat groene thee erg heilzaam is in de verzorging van zware benen.

De juiste bewegingen

De volgende sporten komen in aanmerking om zware benen te verlichten: stappen, fietsen en alle watersporten. Sporten waar bruuske bewegingen bij komen kijken, vermijd je beter. We denken dan aan squash, tennis en zelfs schermen. Bovendien kun je heel wat bewegingsoefeningen tegen zware benen bij jou thuis of op het werk uitvoeren. Thuis hou je je benen hoger. Als dat kan, plaats ze dan zelfs zo veel mogelijk verticaal, zodat het bloed naar het hart kan stromen. Op het werk kun je ook oefeningen uitvoeren. Zo kun je je voeten plooien of je enkels strekken.

Koud water is je beste vriend

Wie graag lang in bad zit of een warme douche neemt, zal dit niet graag horen. Warm water verwijdt je aders en doet ze minder goed functioneren. Koud water zorgt daarentegen voor een betere bloeddoorstroming en blakend gezonde benen. ’s Zomers is zo’n koude douche een welkome verfrissing, maar in de winter volstaat het om alleen je onderlichaam met koud water te besproeien.

Behandelingen

Zulke alledaagse inspanningen werpen normaal gezien hun vruchten af, maar als die zware benen toch blijven duren, kunnen de volgende tips van pas komen.

Geneeskrachtige planten

Sommige planten helpen je voorgoed komaf te maken met zware benen – in de vorm van essentiële olie, crème of hydrolaat. Wijnbladeren staan bekend om hun verzachtende werking op zware benen. Dat hebben ze te danken aan hun ondoorlatende effect op de haarvaten. De Japanse notenboom, ook wel gingko biloba genoemd, heeft dan weer antioxidante en bloedverdunnende eigenschappen die ervoor zorgen dat dat zware gevoel afneemt. De toverhazelaar bevat tannines en flavonoïden, stoffen die eveneens heilzaam zijn voor de bloedcirculatie. Honingklaver verdunt het bloed en de witte paardenkastanje, tot slot, stimuleert en beschermt de aders.

Massages

Massages kunnen bijzonder goed van pas komen om dat gevoel van zware benen tegen te gaan. Bij een massage gaat het erom het bloed terug naar het hart te laten stromen. Je vertrekt dus bij de laag gelegen lichaamsdelen en werkt naar boven, naar het bekken, toe. Blijven de zware benen pijnlijk aanvoelen? Voer dan handmatig eenvoudige druk uit van beneden naar boven en gebruik daarbij een daartoe geschikte crème.

Juiste kledij

Nee, compressiekousen zijn heus niet alleen voor overgrootmoeders bedoeld. Je vindt ook best discrete exemplaren op de markt die perfect passen onder een strakke jeans, dus daarvoor moet je het niet laten! Compressiekousen dragen bij tot een goede bloedcirculatie, maar zorg dan wel dat je verder geen al te strakke kleding draagt, want dat is juist nefast voor die bloedcirculatie. Dat klinkt wat tegenstrijdig, niet? Je kiest beter voor luchtige, zelfs brede kledij.