Zo maak je korte metten met slapeloosheid

Zo maak je korte metten met slapeloosheid
18
maart
2019

Insomnia of slapeloosheid is een veel voorkomend slaapprobleem. Zowat een op de drie Belgen heeft ermee te kampen. Kort gezegd, betekent slapeloosheid: moeilijk in slaap vallen, ’s nachts vaak wakker worden en vervolgens niet meer in slaap geraken. Soms is het een probleem van voorbijgaande aard dat getriggerd wordt door een specifieke gebeurtenis, bij anderen is het een chronische aandoening.

Beter voorkomen …

Voeding: doe het juiste

Voeding is een deel van de oplossing. Daarmee kun je zowat de helft van de meest voorkomende kwaaltjes verhelpen. Er zijn twee catastrofale fouten die je niet mag begaan als het gaat om slapeloosheid. Allereerst: net voor het slapengaan nog iets eten. Natuurlijk moet je dat ook vermijden omdat je dan gegarandeerd spijsverteringsproblemen en een branderige maag krijgt, maar bovenal omdat de vertering je lichaamstemperatuur de hoogte in jaagt en het moeilijk maakt om te rusten.

Wacht na het avondeten minstens een uur om te gaan slapen. Tweede fout: koffie drinken na 14.00 uur. Dat lijkt misschien een logische beslissing, maar toch zijn er heel veel mensen die na de middag nog koffie drinken. In tegenstelling tot wat je zou denken, veroorzaakt een teveel aan water ook slaapproblemen. Anderhalve liter tot twee liter water per dag wordt aangeraden. Vier liter is véél te veel.

Schermen

Wat is er leuker dan rustig in bed naar een film te kijken en zo in slaap te vallen? En vandaag de dag is het toch ook doodnormaal om op je gsm te tokkelen tot nét voordat je in de armen van Morpheus valt? Inderdaad, we zijn met z’n allen verknocht aan ons scherm, zelfs net voor het slapengaan, maar eigenlijk zijn die schermen o zo slecht voor onze nachtrust. Het best van al val je in slaap met een boek, of gewoon in het donker.

Regelmatige slaapuren

Een regelmatige nachtrust, die krijg je alleen maar als je elke dag – zonder uitzondering – op hetzelfde uur opstaat en op hetzelfde uur gaat slapen, zélfs tijdens die wilde weekends van je. Een regelmatige slaapcyclus is een van de geheimen die je helpen insomnia te overwinnen. Zeven tot acht uur nachtrust, dat is ideaal. Veel slapen is niet per se de oplossing voor je probleem!

… dan genezen

Stel dat jij als lezer nu al behoorlijk last hebt van slapeloosheid en je bent op zoek naar tips om onmiddellijk terug in slaap te vallen, dan is dit wat we je aanraden.

Op grootmoeders wijze

Warme melk met honing helpt om binnen het halfuur in slaap te vallen. Dat wordt toch beweerd, dus waarom probeer je het niet eens uit? Er zouden bovendien tal van planten bestaan die een kalmerend effect hebben en je helpen om in slaap te vallen, zoals passiebloemen, valeriaan, meidoorn en ballote.

Elders slapen

De hele nacht lig je te woelen. Van links naar rechts, op je buik en op je rug … Je krijgt de slaap maar niet te vatten! Kom dan uit je bed en probeer elders te slapen. Tip: slaap op de grond. Oké, het lijkt misschien nogal primitief, maar het helpt wel degelijk. Het is niet alleen goed voor je rug, het werkt ook nog eens ontspannend. Neem je hebben en houden vast, leg je deken op de grond en ga zonder hoofdkussen op je rug liggen. Ontspan.

Alfa-hersengolven

Een oefening op alfa-hersengolven is een manier om in slaap te vallen die wat lijkt op schaapjes tellen, maar dan uitgebreider en doeltreffender. Eerst en vooral ga je in een comfortabele houding liggen. Vervolgens concentreer je je op de cohesie tussen ieder lichaamsdeel en de grond waar het op rust. Let goed op je ademhaling en voel aan welke lichaamsdelen bewegen bij het ademen.

Tot slot beeld je je een vredevolle omgeving in. Een landschap of een vertrouwd plekje. Ga vooral niet focussen op het feit dat je moeilijk in slaap valt, blijf weg van die negatieve straling!

Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant?