Probleem: je weet dat je wat aan je conditie moet doen, maar mijdt de fitness als de pest. Dan is Pilates exact iets voor jou. Deze lichte vorm van fitness heeft je binnen de kortste keren in haar macht, dankzij de spierversterkende oefeningen die lichaam en geest dichter bij elkaar brengen. De dag nadien zal je alleszins geen spierpijn hebben. Pilates brengt je lichaam in evenwicht op een zachtaardige manier. Komaan, het is tijd om die leggings van ADIDAS aan te trekken en naar de dichtstbijzijnde pilates-sessie te gaan!

Wat is Pilates?

Deze methode werd in de jaren 20 uitgevonden door Joseph Pilates, een Duitse verpleger die naar de Verenigde Staten emigreerde en er zijn eerste lessen organiseerde. Pas vanaf de jaren 2000 werd Pilates in de hele wereld onderwezen en beoefend. Deze sportdiscipline respecteert het lichaam en doet dat op basis van 6 principes: ademhaling, concentratie, centriciteit, controle, precisie en vloeiende bewegingen. Het is een mix van gymnastiek, yoga, dans-stretchoefeningen en ademhalingsbeheersing. Met een rustgevende omgeving bereik je een maximale concentratie, lichaam en geest bevinden zich in vreedzame toestand. In tegenstelling tot heel wat andere sporten, doe je hier geen pijnlijke en vermoeiende oefeningen. Integendeel! Dankzij Pilates werk je aan een goede houding om lichaam en geest in harmonie te laten samenwerken.

Word een pro bij jou thuis

Voor wie?

Pilates is weggelegd voor iedere leeftijd en voor ieder profiel. Mensen die veel zitten, zwangere dames en sporthaters hebben de mogelijkheid om dankzij deze methode wat aan hun figuur te doen of gewoon om in shape te blijven. Deze zachte vorm van fitness is ook geschikt voor mensen met veel stress of gewrichtspijnen en stijfheid. Heel wat Belgische fitnesscentra bieden groepslessen of individuele lessen Pilates aan. Dat neemt niet weg dat je Pilates ook in jouw woonkamer kunt beoefenen. Je hebt slechts heel weinig materiaal nodig. Een matje voor op de vloer en eventueel een dvd met uiteenlopende oefeningen, dat is het enige wat je nodig hebt. Pas als je aan de geavanceerdere oefeningen begint, heb je enkele attributen nodig, zoals een bal, een elastiek of een rubberen band. Je vindt al het nodige bij DECATHLON.

Waar is het goed voor?

Pilatesoefeningen concentreren zich vooral op de spieren rond de ruggengraat en de buikzone. Heel subtiel gaat gewicht weg en komt een stevige, mooi gewelfde figuur in de plaats. Een betere houding, ook van de ruggengraat, is slechts één van de vele manieren waarop Pilates je van die rugpijn zal verlossen. Je zal zien: je versterkt je spieren, let beter op je ademhaling en laat mentaal en fysiek stoom af. Je wordt soepeler, sterker en meer ontspannen. Wil je meer te weten komen over Pilates? Er werden al talloze boeken over geschreven. Als je je dus eerst wat wil inlezen, raden we je aan een kijkje te nemen op de website van BELGIQUE LOISIRS.