Plantaardige melk heeft de bio-afdeling van de CARREFOUR-winkels overspoeld. Maar blijft het bij een trend, of zal koemelk uiteindelijk helemaal verdwijnen?

Een prangende vraag: waar komt dit vandaan?

Soms heeft het te maken met een intolerantie, soms gebeurt het om ethische redenen. Plantaardige melk is hoe dan ook een volwaardig alternatief geworden voor koemelk.

Aanzienlijke voordelen

Plantaardige melk is erg in trek bij veganisten, mensen die alle dierlijke producten bannen. Er zijn immers heel wat voordelen aan verbonden. Zo is plantaardige melk – vooral sojamelk – rijk aan vezels en kwaliteitsvolle proteïnen. Je lichaam krijgt de energie die het nodig heeft: je spieren dankzij de gluciden en je beenderen dankzij het hoge calciumgehalte, dat even hoog is als het calciumgehalte van koemelk. De vetten in plantaardige melk zijn erg cholesterolarm, waardoor ze in bepaalde gevallen zelfs helpen om cardiovasculaire risico's en je cholesterolgehalte te beperken. Plantaardige melk is ook beter verteerbaar, goed voor het lichaam en voor het hart. Dat zijn met andere woorden een heleboel voordelen waardoor je op duurzame wijze koemelk van je menu kunt schrappen.

Verschillende soorten

Plantaardige melk is hoofdzakelijk afkomstig van zaden. Er bestaan vele soorten plantaardige melk. Eerst en vooral is er sojamelk: erg vezelrijk, de perfecte vervanger voor koemelk in al je recepten. Sojamelk valt echter niet bij iedereen in de smaak. Dat ligt anders bij rijstmelk: rijstmelk is erg zacht en heeft een aangename smaak. Kastanjemelk helpt dan weer tegen maagzuur en notenmelk biedt de meeste voordelen. Ook kokosmelk, havermelk en quinoamelk behoren tot de categorie plantaardige melk.

Kookinspiratie: klaar om te noteren?

Plantaardige melk is een volwaardige vervanger voor koemelk. Je kunt in zowat elk recept met koemelk opteren voor plantaardige melk. Elke melksoort heeft natuurlijk een eigen, typische smaak. Probeer het uit bij het ontbijt, in gebak of zelfs in drankjes.

Smoothie bowl als ontbijt

Een van de grootste trends waar plantaardige melk in verwerkt is, zijn de smoothie bowls: superhealthy en eenvoudig te maken. Het enige wat je nodig hebt, is een bowl en een blender. Bij KREFEL heb je een ruime keuze aan blenders, voor elk budget en van uitstekende kwaliteit. Bestelling geplaatst voor 22.30 uur, morgen gratis thuis geleverd. En het wordt nog beter! Als je echt geen dag kunt wachten op die smoothie, kies dan voor levering op dezelfde avond voor slechts € 3,99 extra! Voor een smoothie bowl perzik-ananas, snijd je een halve ananas en een perzik in kleine stukjes. Stop alles in de blender en voeg een theelepel limoensap en 10 cl kokosmelk toe. Mix de ingrediënten. Zodra je een consistente massa verkrijgt, giet je de smoothie in een bowl en werk je af met toppings naar keuze: geraspte kokosnoot, granen, gedroode vruchten... Maak van jouw smoothie bowl wat jij wil!

Een heerlijk nagerechtje

Je kunt plantaardige melk ook gebruiken in je desserts! Voor een abrikozenmousse, ontpit je vijftien abrikozen. Snijd ze in kleine stukjes en stoof ze met wat water op een laag vuurtje in een kookpan. Na zo'n twintigtal minuten vang je het sap op en doe je de abrikozen in de mixer. Voeg 20 cl kokosmelk, een soeplepel amandelpasta en een beetje agavesiroop toe. Zodra je een gladde textuur verkrijgt, laat je het geheel afkoelen. Daarna is het tijd om te smullen! Kies zowel bij je smoothie bowl als bij je abrikozenmousse voor biofruit, zoals het fruit van LE PANIER D'ELOÏSE. Plantaardige melk kan dus vast en zeker een interessant alternatief bieden voor koemelk. Je gebruikt de melk in tal van recepten en geeft er zo een aangename smaak en een bijzondere touch aan!