Boksen is een erg oude gevechtsport en komt in heel wat verschillende vormen voor. Zo heb je bijvoorbeeld Engels boksen, Frans of savate boksen, thaiboksen en kickboxen. Jammer genoeg geniet deze sport een slechte reputatie. Ze zou te gevaarlijk en te gewelddadig zijn en is dus niet bepaald iets waar men spontaan aan denkt. Toch is boksen voor veel dingen goed …

Fysieke topconditie

Boksen is vooral goed voor de gezondheid. Door te boksen ontwikkel je bovendien je fysiek en je spieren.

Spieren

Het voornaamste voordeel van boksen, is dat je je spiercapaciteit vertienvoudigt. Tijdens een training doe je dan ook alles: springen, slaan, bukken, kortom bewegen. Zelfs touwtjespringen! Daardoor verlies je enerzijds snel vet en verhinder je anderzijds dat vet wordt opgeslagen. Boksen geeft je lichaam vorm. Je bovenlichaam (armen, schouders), maar ook je dijen, kuiten en buikzone worden diepgaand versterkt. De ideale oefening om gewicht te verliezen! Omdat je zo intens aan het trainen bent, verbruik je meer energie. Je ontwikkelt er kracht, uithoudingsvermogen en coördinatie door. Binnen de kortste tijd heb je een stevig, afgelijnd en harmonieus figuur. Om nog maar te zwijgen over je reflexen!

Algemene gezondheid

Een ander voordeel dat aan boksen wordt toegeschreven, is een optimaal cardiovasculair systeem. Het hart moet zichzelf overstijgen en lange tijd een zeker tempo aanhouden. Boksen houdt dus je hart in goede conditie en vermijdt zelfs bepaalde hartaandoeningen. Ook je ademhaling zal er de vruchten van plukken, aangezien je tijdens een training ook op dat vlak uitgedaagd wordt. De hartspieren worden sterker, de ademhaling beter. Een bokstraining houdt ook een sessie touwtjespringen in. Deze discipline gaat ader- en spataderproblemen tegen. Door te boksen word je bovendien soepeler, waardoor je spieren altijd klaar zijn om te reageren en dus optimaal te boksen.

Mentaal welzijn

Boksen leer je dus stapsgewijs, maar niet zonder snel fysieke resultaten te boeken. Naast fysieke vooruitgang, is deze sport ook goed voor je mentale welzijn.

Stoom afblazen

Bovenal is boksen goed om stoom af te blazen. Zodra je op die zak zand begint te slaan, verdwijnt alle stress, druk, frustratie, humeur en negatieve energie uit je lijf. Door die gevoelens een uitweg te bieden, kanaliseer je je emoties en leer je ze beter te beheersen. Regelmatig boksen zorgt ervoor dat mensen rustiger en serener worden. Bij elke slag vloeit de stress weg en nadien voelen ze zich leeg en uitgerust. Vredig. Boksen heeft daadwerkelijk invloed op ons gemoed en wordt aangeraden aan mensen met een depressie. Het is een manier om hun lijden van zich afzetten.

Veiligheid en zelfvertrouwen

Boksen schenkt je zelfvertrouwen en een onklopbare moraal, zolang je maar genoeg traint. Deze sport vergt veel precisie en striktheid, waardoor je helemaal anders naar jezelf gaat kijken. Je leert wat geduld is, maar ook vastberadenheid, respect en koelbloedigheid kunnen niet ontbreken. Het kan dus de ideale uitlaatklep zijn voor zenuwachtige, driftige of gestresseerde mensen … Of integendeel, voor een eerder bedeesde persoon, of iemand met te weinig zelfvertrouwen. Zodra je de basiskennis van het boksen onder de knie hebt, leer je in jezelf te geloven. Je zelfbeeld krijgt een boost, want je voelt je veiliger – een niet te onderschatten troef voor vrouwen. Je kunt van boksen zelfs een familiegebeuren maken. Zoals gezegd, om stoom af te blazen en vast en zeker ook om ieders zelfvertrouwen op te krikken, maar ook om te leren wat respect voor anderen is en om geduldig en precies te leren zijn. Boksen heeft talloze voordelen die zwaarder doorwegen dan de risico’s. Al die troeven maken van boksen een allesomvattende sport. Waar wacht je nog op?