Chilipepers zijn goed voor onze gezondheid. De heilzame werking ervan zit meer bepaald in het bestandsdeel dat men capsaïcine noemt. Cayennepeper, jalapeño, habanero, poblano of serrano: de capsaïcine die erin zit is erg goed voor onze gezondheid. Zo'n peper is goed voor de spijsvertering en de vetverbranding, helpt tegen ontstekingen en infecties en is een echte eetlustremmer. Hij is ook een echte superfood en antioxidant.

Bomvol vitamines en oligo-elementen

In een chilipeper zitten maar liefst zes verschillende vitamines:
  • vitamine A, dankzij bètacaroteen: goed voor onze luchtwegen, urinewegen en een gezonde huid;
  • B6: goed voor het immuunsysteem;
  • C (onnodig de voordelen hiervan te herhalen);
  • E, dankzij de alfa-tocoferolen: goed tegen cardiovasculaire aandoeningen en zenuwstelselproblemen, maar ook tegen bepaalde kankers;
  • K: nodig voor bloedstolling en goed voor de lever;
  • B3 of PP: goed voor de energieproductie.
Een chilipeper bevat eveneens een heleboel oligo-elementen, zoals ijzer, magnesium, kalium, mangaan en koper.

Capsaïcine is goed voor de gezondheid

Effect op kanker

De effecten van capsaïcine op bepaalde kankercellen - zoals van de lever en de darm - worden al sinds 2004 onderzocht. In heel wat gevallen met succes! Er werd geëxperimenteerd met een voedingspatroon op basis van chilipeper, waarbij de proefpersonen een keer per dag enerzijds een boterham met geraspte habaneropeper en twee teentjes geraspte knoflook met boter en anderzijds twee lepels levertraan moeten eten. Dat zou bepaalde kankers in een geavanceerd stadium hebben opgelost (The Doctor Who Cures Cancer, Kelly Eidem).

Gewicht verliezen

Chilipepers zijn erg rijk aan vezels en capsaïcine. Daardoor voel je je sneller verzadigd en bijgevolg ga je de voedselinname ietwat beperken. Maar dat is nog niet alles: hoe meer capsaïcine een peper bevat, hoe pikanter hij zal zijn. Hoe pikanter een peper is, hoe meer de lichaamstemperatuur stijgt, wat dan weer goed is om calorieën te verliezen.

Strijd tegen ouderdom

Capsaïcine is voor veel dingen goed: goed tegen cardiovasculaire aandoeningen, maar ook positief voor een lagere cholesterol bij ouderen. Wereldwijd werd er al veel onderzoek naar verricht. Uit die onderzoeken bleek dat wie regelmatig chilipeper eet, zo'n 13% langer te leven heeft dan wie dat niet doet. Het vitamine-E-gehalte en de flavonoïden gaan bovendien de veroudering van de huid tegen. Je gaat dus langer mee, zowel vanbinnen als vanbuiten.

Ontstekingsremmer

Chilipepers zijn gekend voor hun verzachtende werking bij artritis, artrose of reuma, omdat ze de ontsteking verminderen. Klinkt best paradoxaal voor een ingrediënt dat je smaakpapillen in vuur en vlam zet!

Onderdeel van ons dieet

Hoe?

Liefhebbers van pikant eten zullen hoogstwaarschijnlijk geen problemen hebben om meer chilipepers in hun dagelijkse eten te verwerken. Natuurlijk is niet iedereen zo'n fan van pittig eten, maar dat kan je leren! Je moet klein beginnen, met een kleine dagelijkse dosis. Verwerk de peper in een sausje bij je gerecht zodat je steeds meer bestand bent tegen capsaïcine. Om het brandende gevoel in je mond tegen te gaan, verwerk je ook melk of boter in het gerecht. Zo compenseer je dat effect. Capsaïcine is immers oplosbaar in vet, niet in water. Voor wie echt niet weet hoe eraan te beginnen en toch van de heilzame werking van capsaïcine wil genieten, bestaan er capsules.

Vermijd deze fouten

Houd de volgende tips in het achterhoofd. Eet nooit een chilipeper zonder begeleidende ingrediënten. Wie als een volleerde Mexicaan weleens wil deelnemen aan wedstrijden om te zien wie de meeste pepers naar binnen kan werken, zonder daarbij iets te eten of te drinken, is niet goed bezig. Capsaïcine verbrandt je lippen en je maag; geïrriteerde verteringskanalen zijn gegarandeerd het gevolg. Tot slot, iemand die last heeft van maag- of slokdarmproblemen (bv. maagontsteking of middenrifbreuk) of darmproblemen (bv. prikkelbaredarmsyndroom), vermijdt best chilipepers.