Bij het koken gebruiken we verschillende manieren om voedingswaren te bereiden. Soms is het een kwestie van smaak, maar het kan ook te maken hebben met gewoontes of tijdsgebrek. Hoe dan ook heeft elk van die manieren voor- en nadelen. Enerzijds verliezen etenswaren tijdens het bakken mogelijk een deel van hun voedingsstoffen, anderzijds móet je soms echt wel iets bakken. Met de volgende informatie word je je bewust van de verschillende manieren om eten te bereiden.

In water

Koken in water doe je meestal met zetmeelproducten, peulvruchten en bepaalde groenten.

Voordelen

Koken in water is nodig voor etenswaren die gehydrateerd moeten worden voordat je ze kunt opeten, zoals pasta. Wanneer je iets in water kookt, hoef je er geen vetstof aan toe te voegen en dus wordt de calorie-inname beperkt. Door kort te koken in water verkleint de kans dat voedingsstoffen verloren gaan.

Nadelen

Sowieso raak je voedingsstoffen kwijt, want een heleboel vitamines en mineralen blijven in het kookwater zitten (en dat drink je natuurlijk niet op) of ze verdwijnen door de warmte.

In de pan

Je kunt bijna alle voedingsmiddelen in de pan bakken. Het vaakst doen we dat met vlees en vis.

Voordelen

Bij vlees en vis heb je het voordeel dat er een korstje op komt, waardoor voedingsstoffen niet kunnen ontsnappen. Door een beetje vetstof toe te voegen, is een lekkere smaak gegarandeerd.

Nadelen

Om de gezondheid niet te schaden, moet de hoeveelheid van die vetstof vast en zeker beperkt blijven. Heb je een antikleefpan, dan is vetstof gelukkig ook niet nodig. Tijdens het bakken in de pan kan de warmte bepaalde vitamines doen verdwijnen.

In de oven

De oven is voorbehouden voor gerechten die je wil gratineren, voor vlees en voor taart.

Voordelen

Wanneer je iets bakt in de oven, is het niet nodig om vetstof toe te voegen, zelfs al zou vetstof een betere smaak geven. In de meeste gevallen is die vetstof namelijk al in het product aanwezig. In de oven beperk je ook het verlies van bepaalde in water oplosbare voedingsstoffen, want water komt er niet bij kijken. De oven bewaart bovendien het mineraalzout in de voeding.

Nadelen

Net zoals bij bakken in de pan en koken in water, loop je kans om voedingsstoffen te verliezen die gevoelig zijn voor warmte.

Op de grill en de barbecue

’s Zomers is het tijd voor barbecue! Vlees, vis en groenten zijn perfect voor op de grill.

Voordelen

Grill en barbecue vereisen geen water. Je behoudt dus alle voedingsstoffen, op voorwaarde dat je de voedingswaren niet te lang bakt. Het is bovendien niet nodig om vetstof toe te voegen. Zo vermijd je extra calorieën.

Nadelen

Bakken op de grill of barbecue veroorzaakt een chemische reactie die voor het lichaam giftige substanties kan losmaken. Wie niet té veel gegrilde gerechten eet, ondervindt echter geen schadelijke effecten.

Stomen

Groenten, wit vlees en vis ook perfect stoomkoken.

Voordelen

Deze bereidingswijze biedt de meeste voordelen. De gestoomde voedingswaren behouden hun smaak en de stoom haalt toxische elementen als pesticides uit de rauwe voeding. Door te stomen, bewaar je ook de meeste voedingsstoffen.

Nadelen

Net zoals alle andere methodes, vernietigt de warmte van de stoom bepaalde vitamines en mineralen. Dat neemt niet weg dat stomen de gezondste bereidingswijze is.

Frituren

Alle voedingswaren met zetmeel, maar ook bepaalde vleessoorten, kun je frituren. Wees wel voorzichtig, want omvangrijke stukken voeding verbranden snel lang de buitenkant zonder dat ze aan de binnenkant al gaar zijn.

Voordelen

Je zou het niet meteen denken, maar frituren biedt wel enkele voordelen. Het voedsel krijgt een gefrituurd laagje dat voedingsstoffen niet laat ontsnappen. Het is ook een erg lekkere bereidingswijze die bij onder meer kinderen erg geliefd is.

Nadelen

Het grote nadeel is natuurlijk de overdaad aan vet. De voedingswaren zitten vol vet en dat maakt de consumptie ervan schadelijk voor de gezondheid. Frituren beschadigt omega 3 en omega 6 en dat maakt de voedingswaren moeilijker verteerbaar.