Veganisme is een levenswijze die erin bestaat geen producten (of diensten) te gebruiken die afkomstig zijn van de uitbuiting van dieren. Een veganist respecteert dus alle levensvormen, de planeet, en pleit voor een wereld zonder geweld. Of het nu voor ons geweten is, de aanhang van een ideologie of gewoon voor je gezondheid, we hebben allemaal wel een reden om veganist te worden. Hoe pak je het aan?

De belangrijkste stappen op weg naar veganisme

Sommige mensen slagen erin om hun voeding radicaal te veranderen door bewuster te gaan leven, maar vaak is het beter om stap voor stap te werk te gaan om al deze veranderingen aan te kunnen.

Stapsgewijs je voedingspatroon wijzigen

Het is best om de verschillende gewenste veranderingen in je levensstijl geleidelijk te integreren. Je kunt beginnen met vlees weg te laten uit je dieet en pescotariër te worden. Je kunt in dit stadium vlees nog vervangen met vis en schaaldieren. Haal dan geleidelijk aan die voedingsmiddelen uit je dieet en winkel uitsluitend in het biologische gedeelte van de CARREFOUR in jouw buurt. Het moeilijkste is waarschijnlijk om eieren en zuivelproducten te laten, maar er zijn gelukkig wel veel alternatieven. Melk kan worden vervangen door plantaardige melk zoals soja- of amandelmelk en eieren door een nieuw product dat online beschikbaar is onder de naam ‘The Vegg’.

Jouw veganistische levenswijze

Nadat je je voedingspatroon volledig geveganiseerd hebt, is het tijd voor een levensstijl die gewoon gezond verstand vereist. In de eerste plaats moet bij cosmetica en reinigingsproducten de voorkeur worden gegeven aan producten die niet op dieren zijn getest, die zich onderscheiden door hun logo of gewoonweg voor 100% van plantaardige oorsprong zijn. Neem bijvoorbeeld een kijkje op ICI PARIS XL voor cosmetica. Wat kleding betreft, laat je uiteraard al wat bont, leer, zijde of wol bevat links liggen. Wat vrijetijdsbesteding betreft, hoef je alleen maar dierentuinen en andere waterparken die shows met dieren vertonen van je programma te schrappen.

Enkele ideeën voor eenvoudige recepten

Veganisme betekent niet per se dat je jezelf vanalles moet ontzeggen. Ondanks de talrijke verboden voedingsmiddelen, zijn er toch nog een heleboel overheerlijke recepten voor jou!

Hartige maaltijden

Voor eenvoudige maaltijden kun je kiezen voor sojasteaks of worsten, maar als je meer tijd hebt, kun je ook expirementeren met veganistische lasagnes. Het is super eenvoudig: maak om te beginnen een bechamelsaus op basis van een zakje van Bjorg en mix met sojamelk (verkrijgbare in de grotere Carrefour-supermarkten); zet dit mengsel apart. Bak in blokjes gesneden tomaten, courgettes, aubergines, paprika’s en uien in een pan, zoals voor een ratatouille à la Provençale. Doe er ten slotte tofu bij, komijn en een teentje knoflook en sauteer het mengsel in tomatensaus. Vervolgens hoef je gewoon maar de volgende lagen af te wisselen: een lasagnevel, een laagje bechamelsaus, een laagje ratatouille en tofu in tomatensaus. Bestrooi het geheel tot slot met sojakaas.

Zoete lekkernijen: chocolade-banaancake

Je kunt ook een klassieke cake bakken zonder eieren en melk! Plet twee bananen met een vork en voeg hier 150 g suiker aan toe. Laat vervolgens ongeveer 80 g zwarte chocolade au bain-marie smelten en voeg hier een zakje gist, 3 theelepels kokosolie en 1 theelepel plantaardige olie aan toe. Voeg dan 50 ml amandelmelk toe en 150 g bloem. Meng alles goed samen en bak het mengsel zo’n twintig minuten lang in de oven, en je chocolade-banaancake is klaar om van te genieten! Voor al deze recepten kun je de HELLOFRESH-box gebruiken, zodat je er zeker van kunt zijn dat je ingrediënten vers, goed, biologisch en vooral lekker en veganistisch zijn!