Weet jij precies wat een uitverkoop is, en wat een voorraadvermindering is? Wat is het verschil tussen promoties en solden? Als je twijfelt, lees dan in dit artikel wat je moet weten en onthouden. 

Wat is het verschil tussen al deze termen? 

De solden

Laten we beginnen met de solden! Dit is in feite een periode waarin het winkels toegestaan is met verlies te verkopen (en dit is de enige periode – naast een uitverkoop – waarin dat effectief mag). Tijdens de solden kun je dus aanzienlijke kortingen krijgen. Winkels hebben verschillende redenen om dit te doen: ten eerste trekken ze op die manier klanten aan, kunnen ze hen de laatste mode leren kennen en loyaliteit opbouwen. 

Ten tweede willen winkels hun voorraden (van schoenen, kleding enz.) verkopen. Sommige artikelen zijn wat moeilijker te verkopen dan andere. Niet-verkochte artikelen nemen ruimte in, en die ruimte is beperkt is tot de oppervlakte van de winkel … Om plaats te maken voor nieuwe artikelen, is het belangrijk dat de oude niet te lang blijven liggen. 

Om de nieuwe prijzen te kunnen toepassen, moeten de winkels voor elk artikel een prijs hebben vastgesteld. Deze prijs mag niet gewijzigd zijn gedurende minstens één maand vóór het begin van de solden. Dit beschermt je enerzijds tegen verborgen gebreken, aangezien je defecte artikelen kunt terugzenden en terugbetaald of omgeruild krijgen. Anderzijds wordt ook voorkomen dat winkels de prijzen vóór de solden opblazen, om ze vervolgens aan je te verkopen tegen een te hoge, zogenaamd verlaagde prijs. Goed om weten is dat sinds de invoering van de sperperiode, de soldenperiodes verlengd zijn.

Er zijn slechts enkele verschillen in de data van de solden en alleen voor gebieden met veel toeristen of in de buurt van een landsgrens. Anders worden deze data op nationaal niveau vastgesteld om billijkheid te garanderen. Bekijk hier de laatste solden acties

Promoties

In tegenstelling tot de solden, kunnen winkels helemaal vrij beslissen wanneer ze een promotie lanceren. Zo kunnen zij hun verkoop stimuleren en klanten aantrekken. Maar pas op, promoties zijn niet bedoeld om stock op te ruimen! Winkels mogen niet met verlies verkopen. Deze vrijheid is echter onderworpen aan een paar bijkomende regels voor de winkels. 

Bij de inwerkingtreding van een promotie, verbinden zij zich ertoe de producten waarvoor de promotie geldt, te kunnen leveren tot het einde van de aanbieding. Dit betekent dat zij meer goederen bij hun leveranciers kunnen bestellen om de voorraden aan te vullen. Tenzij zij zich beschermen, zoals vaak gebeurt, met de woorden ‘zolang de voorraad strekt’. 

Hoe zit het met liquidatie en voorraadvermindering? 

Nu deze paar grijze gebieden zijn opgehelderd, laten we ons onderwerp afsluiten met een uitleg van wat een uitverkoop en een voorraadvermindering precies is. 

Uitverkoop 

Er is sprake van een uitverkoop wanneer een winkel zijn deuren sluit of zijn vestiging tijdelijk sluit. Daar kunnen vele redenen voor zijn: werken, verbouwingen, verandering van activiteit ... Om de overgang te verzekeren en de kosten af te beperken, kan een winkelier zijn artikelen met verlies verkopen zoals tijdens de solden, aangezien het doel is de lokalen volledig leeg te maken, vandaar het beroemde ‘alles moet weg!’ Bekijk de laatste shopping clubs promoties

Voorraadvermindering 

Dit is gewoon een vrije beslissing van de winkels om hun stock zo veel mogelijk op te ruimen. De artikelen kunnen echter niet met verlies verkocht worden, maar de promotie kan wel het hele jaar door doorgaan, als de eigenaar van de winkel dat wenst. Het is wel verboden om een voorraadverminderingsactie te gebruiken om de verkoop te stimuleren. 

Nu je helemaal bijgepraat bent, ben je er klaar voor om op koopjesjacht te gaan. Happy shopping voor jullie allemaal!