Ben je al lang van pan om te stoppen met roken, maar lukt het je echt niet? Heb je het al een paar keer tevergeefs geprobeerd? Onthoud dat er tal van hulpmiddelen bestaan die je helpen om er voorgoed komaf mee te maken. Zoek de strategie die het beste bij jou past. In dit artikel vind je alvast enkele goede tips die jou door die moeilijke periode helpen.

Een goede voorbereiding is het halve werk

De mensen die van de ene dag op de andere gestopt zijn met roken, kun je bij wijze van spreken op één hand tellen. Tabak bevat nicotine en die nicotine creëert tegelijkertijd een verslaving en een fysieke afhankelijkheid. Een goede voorbereiding, liefst in de vorm van een aanvalsplan, is dan ook onontbeerlijk om de nodige motivatie te vinden én te behouden! Hou elke dag nauwgezet je voortgang bij. Je kunt een gepersonaliseerde kalender maken op HELLOPRINT.

Pen je motivatie neer

Het is saai en niet leuk, maar wel doeltreffend: neem even de tijd en zet de redenen waarom je wil stoppen met roken op papier. Noteer ook waar je bang voor bent. Weeg de pro’s en contra’s van je motivatie en je angst tegen elkaar af en breng structuur in je lijstje. Die lijst hang je op in je slaapkamer, op toilet of boven je bureau, zodat je hier, telkens wanneer je zin hebt in een sigaret, kunt naar kijken.

Hou je aan het schema

Pin een stopdatum vast en respecteer die stopdatum ook. In de periode ervoor bereid je je mentaal voor. De avond voor de grote dag haal je alle rookwaren uit de buurt: asbakken, aanstekers, pakjes sigaretten … Durf nee te zeggen als iemand je een sigaret aanbiedt, zelfs voor één trekje. Als je plots erg veel zin hebt in een sigaret, doe dan iets dat je leuk vindt: sporten, naar muziek luisteren, lezen … Je zal zien: na vijf minuten ben je dat gevoel vergeten. Als je niet aan de situatie kan ontsnappen, stop dan een kauwgom in je mond en zorg dat je iets in je handen hebt, bijvoorbeeld een stressbal van bij DEALEXTREME.

Doorbreek die oude gewoontes

Het leven van een roker wordt ingedeeld aan de hand van enkele hardnekkige gewoontes: roken bij de koffie, roken na het eten, roken tijdens je pauze … Verander die gewoontes voorgoed! Stop kauwgom in je mond, poets je tanden direct na het eten en eet een stukje fruit tijdens je pauze.

Vind een partner in crime

Licht je omgeving in over het feit dat je gaat stoppen met roken. Je familie en vrienden zullen je vast en zeker steunen in je beslissing. En wie weet zet je wel iemand anders aan om er ook mee te stoppen! Het is altijd leuk om met iemand te kunnen babbelen als die drang naar een sigaret weer opduikt. Je kunt ook een stapje verder gaan en een gezondheidsprofessional onder de arm nemen die je psychologische en misschien ook medische – afhankelijk van hoe groot je verslaving is – begeleiding biedt. Vergeet niet dat een tabaksverslaving een van de ergste verslavingen is waar je mee te kampen kunt krijgen. Laat de moed niet zakken als je eens zwicht voor een trekje. Iedereen maakt fouten.

E-sigaret en vervangmiddeltjes

Er bestaan vervangingsmiddeltjes die je kunnen helpen om de uitdaging tot een goed einde te brengen. Zo is de e-sigaret een goed hulpmiddel om te stoppen met roken. Let wel op met waar je dit koopt. Er bestaan verschillende doseringen in nicotine waar je niet licht over mag gaan. Kies het niveau dat jij nodig hebt, niet te licht en niet te zwaar. We raden je KELKOO aan, daar vind je gegarandeerd wat je nodig hebt. Stoppen met roken, dat lukt je alleen maar met een goede voorbereiding en de juiste motivatie. Die elementen heb je nodig om het de hele tijd vol te houden. Daarnaast is het ook belangrijk dat je de gewoontes die je als roker had vervangt door activiteiten die je leuk vindt. Wees trots op wat je bereikt hebt! Je hebt een heel hardnekkige verslaving overwonnen en dat is niet niets!