We weten allemaal dat we minstens 1,5 l water per dag moeten drinken. Toch slaagt niet iedereen erin die gouden regel te volgen. We hebben vaak geen tijd of gewoon geen zin. Die aanbevolen hoeveelheid is nochtans essentieel voor een goede gezondheid. En precies daarom geven wij je enkele tips voor een betere hydratatie.

Waar is dat goed voor?

Die gouden regel is niet bepaald een maatschappelijk verschijnsel. Toch zijn er talrijke redenen waarom je meer water moet drinken (maar telkens draait het om je gezondheid). Wannéér je dat dan doet, is bovendien ook van belang.

Hydrateren heeft voordelen

Voor ons lichaam is water een onmisbaar goed om te functioneren en in evenwicht te blijven. Door water te drinken verdrijf je de slechte stoffen die je dagelijks inneemt, bespoedig je de spijsvertering en regel je je lichaamstemperatuur. Dehydratatie is heel slecht voor de werking van onze hersenen, terwijl een goede hydratatie concentratieproblemen en geheugenverlies juist kan inperken. Water drinken draagt dus bij tot een goede werking van de hersenen, maar ook van de spieren! Genoeg drinken doet het risico op blessures tijdens een inspanning aanzienlijk dalen.

Het juiste moment

Uiteraard kun je de hele dag door drinken, maar toch zijn er bepaalde momenten waarop een goede hydratatie nog belangrijker is. Eerst en vooral moet je 's ochtends je lichaam goed hydrateren. Het eerste wat je doet zodra je opstaat en nog nuchter bent, is een glas water drinken. In het ideale geval voeg je daar het sap van een halve citroen aan toe, om schadelijke stoffen te verwijderen en alvast wat vitamines en antioxidanten naar binnen te werken. Wie een bepaald voedingsdieet volgt, doet er bovendien goed aan om vóór elke maaltijd water te drinken. Dat vermindert de calorieconsumptie tijdens de maaltijd en helpt dus om gewicht te verliezen. Het is ten slotte ook aan te raden om voor het slapengaan een groot glas water te drinken.

Hoe doe je dat?

Soms is het behoorlijk moeilijk om de regel van 1,5 l water per dag na te leven. Tijdens een lange werkdag zitten we met onze gedachten natuurlijk bij andere zaken en nemen we de tijd niet om te hydrateren.

Genoeg drinken

De belangrijkste tip voor een goede hydratatie is: wacht niet met drinken tot je dorst hebt. Je krijgt namelijk pas een dorstgevoel wanneer je al stevig uitgedroogd bent. Hydrateren doe je trouwens niet alleen met gewoon water: je kunt best eens afwisselen met thee, kruidenthee of vruchtensap. En waarom geen smaakje toevoegen aan het water? Dat kun je doen met natuurlijke ingrediënten zoals schijfjes citroen of muntblaadjes. Dergelijke ingrediënten zijn bovendien erg goed voor je lichaam. Als je hydratatiebronnen gevarieerd zijn, beleef je er meer plezier aan. Hydrateren zal natuurlijk aanvoelen. Een andere tip is om te investeren in een drinkbus. Dan wordt drinken leuker en ecologischer. Je neemt je drinkbus overal met je mee en hebt dus altijd water voorhanden! Je vindt drinkbussen in alle soorten en maten. Zowel de kinderen als jijzelf vinden jullie gading in de webshop van LA REDOUTE.

Drinken is niet genoeg

Je moet weten dat we elke dag 2,5 l water verliezen. Daarom is het belangrijk om de vochtinname van 1,5 l te koppelen aan drie maaltijden per dag en daarbij waterrijke groenten- en fruitsoorten te eten. Om goed te hydrateren, is het dus ook essentieel om de juiste voeding te kiezen. In het beste geval kies je voor biogroenten, zodat je zo veel mogelijk profiteert van de rijkdom die deze groenten en fruitsoorten bieden. Daarom heeft LE PANIER D’ELOÏSE een mooi aanbod aan kwaliteitsvolle, biologische en artisanale voeding. Verlies trouwens de hydratatie van de huid niet uit het oog! Maak wat tijd voor jezelf en breng na elke douchebeurt een hydraterende crème aan. Zeker in deze winterperiode is dat nodig. Bij L’OCCITANE vind je crèmes op basis van karitéboter, ideaal voor de ultieme hydratatie. Denk eraan: maak van hydrateren iets leuks! Goed hydrateren betekent goed zorg dragen voor jezelf en je lichaam.