Tarwegrassap is de nieuwste detoxtrend. Na quinoa, chia en allerhande sap-kuren is het de beurt aan tarwegras. Tarwegrassap wordt gemaakt met scheuten tarwe en gerst. Een glas van dit sap bevat even veel voedingsstoffen als een kilogram groenten of fruit. Tarwegras is dus niets minder dan superfood. Maar wat zit er precies in en wat zijn de echte voordelen voor het menselijk lichaam? Wij hebben het antwoord op al je vragen.

Waar tarwegras goed voor is

Tarwegrassap bevat heel veel voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft om goed te werken. Het zit boordevol vitamines, oligo-elementen en mineralen die ons immuunsysteem versterken.

Vitamines, mineralen en oligo-elementen

Het gehalte aan vitamines, mineralen en oligo-elementen in tarwegrassap is uitzonderlijk hoog. Het is een grote bron van vitamine A, vitamine B (onder andere vitamine B12, aanwezig in plantaardige voeding), vitamine C en vitamine E. Maar dat is niet alles! Tarwegrassap bevat zink, potassium, ijzer, magnesium, fosfor en selenium, maar ook een groot aantal aminozuren waar het lichaam nood aan heeft. Tarwegras past met andere woorden in elk dieet.

Chlorofyl onder de loep

Wie gras zegt, zegt chlorofyl of bladgroen. We kunnen de voordelen van bladgroen voor het lichaam niet genoeg benadrukken. En toch doen we het: chlorofyl heeft onmiskenbare eigenschappen die goed zijn voor de gezondheid. Chlorofyl reinigt het bloed, wat van tarwegrassap het uitgelezen detoxmiddel maakt. Het verjaagt de zware metalen uit ons bloed en verlost ons van schadelijke stoffen. Je hebt het vast wel begrepen. De mix van al die vitamines, mineralen en oligo-elementen, in combinatie met bladgroen, is essentieel voor een ijzersterke gezondheid.

Sterker immuunsysteem

Het allerbelangrijkste positieve effect van tarwegrassap op ons lichaam? Ons immuunsysteem wordt er op alle vlakken sterker door. Dat hoeft niet te verbazen als je naar de samenstelling kijkt. Het sap kan onze voedingsstoffentekorten zo verslaan en het organisme in evenwicht brengen. Het is goed tegen fysieke vermoeidheid, vermoeide zenuwen of ontstekingen, maar ook om cardiovasculaire problemen en verteringsproblemen te behandelen. Tarwegrassap is ook aan te raden bij een slechte bloedsomloop en lymfeproblemen. Voor wie aan het diëten is, is dit sap een medestander in de strijd tegen de kilo’s, zeker als je verder ook denkt aan een lage calorie-inname.

Hoe maak je zo’n sapje?

Tarwegrassap. Klinkt best exotisch, niet? En is dat niet moeilijk te vinden? Geen paniek. Ook jij kunt perfect profiteren van de voordelen die dit sap te bieden heeft. Het kost je heus geen fortuin als je deze tips volgt.

Tarwegras kweken

Tarwegras kweken is kinderspel. Je koopt de tarwegraszaden gewoon in de tuinwinkel, laat de zaden eerst 8 uur weken in water en laat ze dan een halve dag kiemen. Daarna zaai je ze in een pot met een bodem van 2 cm water en daarover wat aarde. Dek de kom af met een plastic film en besproei gedurende een week twee maal per dag. Waak erover dat de pot genoeg daglicht opvangt.

Scheuten oogsten

Zodra je de scheuten van het tarwegras hebt geoogst, stop je ze in een sapperser, zodat je de voedingsstoffen er intact uit haalt. Je kunt ze ook in een centrifuge of blender stoppen, maar de warmte van die toestellen kan dodelijk zijn voor een groot deel van de voedingsstoffen.

Gehaast?

Als je geen tijd (of zin) hebt om zelf tarwegras te kweken, vind je dat natuurlijk ook terug in een gespecialiseerde handelszaak, zowel in drinkbare vorm als in tabletvorm. Geen nood! Tarwegras is geen luxeproduct, je hoeft er dus echt geen astronomische bedragen voor neer te tellen.