Straks is het weer zomer en willen we er allemaal stralend uitzien op het strand! Wil je graag nog enkele imperfecties kwijtraken vóór de zomer? In dit artikel helpen we je verder in de richting van jouw doel. En ook wie al een tijdje bezig is kan hier wellicht iets opsteken. Hier geven we je een aantal nuttige tips en trucs waarmee je zo weer in de startblokken staat. Klaar?

Zonder motivatie lukt het niet

Eerst en vooral moet je gemotiveerd zijn en voor jezelf uitmaken wat voor jou de belangrijkste redenen zijn om weer te beginnen lopen. Er zijn natuurlijk veel mogelijke redenen, maar iedereen heeft zo zijn prioriteiten: afvallen, fit worden, een goed humeur, een betere ademhaling, minder stress of ontspannen na een lange werkdag. Interessant om weten is dat als je je tijdens het lopen goed in je vel voelt, dat te danken is aan de secretie van endomorfines door je zenuwstelsel. We geven je ook graag een goede raad: ga voordat je intensief begint te sporten langs je huisarts om te zien of je geen risico’s loopt.

Goed uitgerust voor een goede gezondheid

Om goed uitgerust van start te gaan, koop je best de best mogelijke uitrusting.

Loopschoenen

Loopschoenen in de juiste maat? Onontbeerlijk! Als je niet de juiste schoenen draagt, heb je een verhoogde kans op blessures. En dan wordt het natuurlijk moeilijk om je goede voornemens vol te houden. De capitonnage van de zolen en de ondersteuning zijn erg belangrijk - probeer schoenen te vinden met een goede demping en een goede grip. Ze moeten ook aangepast zijn aan jouw gewicht (hoe groter en zwaarder je bent, hoe meer capitonnage je nodig hebt). Als je dit eenmaal goed hebt begrepen, kun je op zoek naar het juiste model voor jou. Bij NIKE vind je bijvoorbeeld een heleboel kwaliteitsschoenen om uit te kiezen! Je kunt best naar de winkel gaan om gepersonnaliseerde raad vragen van de ervaren verkopers en als je dat wil, achteraf online bestellen. Reken tussen de 50 en de 100 euro voor een goed paar loopschoenen, dat je best om de 500-800 kilometer vervangt. Als je helemaal overtuigd bent, bekijk dan de mooie selecties aan schoenen op SARENZA.

Short of jogging

Comfort is belangrijker dan esthetiek - ook al is het laatste aspect niet helemaal onbelangrijk. Kies ondergoed dat je niet hindert. Dames, schaf jezelf een sportbeha aan. Als het koud is, kun je bij ZALANDO terecht voor goed doordachte thermokleding. Doe echter niet te veel kleding aan, want na enkele tientallen meters rennen krijg je het al snel te warm. Na een goede loopsessie kun je inderdaad het gevoel krijgen dat het 20 graden warmer is! Er zijn tegenwoordig tal van speciale sportstoffen op de markt: met Coolmax en Dri-FIT bijvoorbeeld, blijf je droog tijdens het sporten. Neem je telefoon mee om bereikbaar te blijven, je weet maar nooit! Er bestaat sportkleding met zakken die speciaal hiervoor zijn ontworpen.

Bezint eer ge begint

Welk trainingsprogramma kies je? Hoelang wil je lopen, en hoeveel keer per week? Er bestaan fitnessapps die je gemiddelde snelheid bepalen: Runtastic of de Nike running-app, en cardio-apparatuur die je hartslag in het oog houden. Begin met 2 à 3 sessies van 30-40 minuten per week op je eigen tempo en wanneer dit jou best uitkomt. De kunst is om volhardend en regelmatig te zijn, afwisselend te wandelen, te snelwandelen, kleine stapjes te maken, en op die manier voortgang te boeken. Varieer programma’s en routes, om verveling te vermijden. Wissel tussen de loopband en buitenroutes. Hetzelfde geldt voor het tempo, ga langzaam, ga kleine uitdagingen aan en vergroot je afstand geleidelijk aan. Vergeet niet om eerst op te warmen en achteraf te stretchen. Ook een fles water om goed gehydrateerd te blijven is absoluut noodzakelijk! Ideaal is een coach of een vriend te hebben die je bijstaat en motiveert. Bovendien zijn het solden! Zorg ervoor dat je voldoende sportartikelen van goede kwaliteit hebt!