Gedaan met rugpijn dankzij de juiste houding

Gedaan met rugpijn dankzij de juiste houding
29
april
2019

Een slechte houding kan al snel rugpijn veroorzaken. ’s Nachts, op het werk, een verkeerde beweging, je leeftijd, overgewicht of zelfs zwangerschap: er zijn zoveel redenen, iedereen kan ermee te maken krijgen! Rugpijn kan soms echt je dag vergallen. Zonder nadenken neem je pijnstillers of ontstekingsremmers. Met deze tips is die rugpijn voor je het weet en op natuurlijke wijze verleden tijd.

Oefeningen tegen rugpijn

Als rugpijn de kop opsteekt, kun je niets beters doen dan stretchen. De manier waarop is wel van groot belang! Met deze rekoefeningen maak je voorgoed komaf met die rugpijn, op eender welke plaats.

De slak: onderrug

Zit de pijn in je onderrug? Dan is de slak wat je nodig hebt. Ga op een harde ondergrond of een tapijt op je knieën zitten. Ga zeker niet op bed zitten! Breng je armen zo ver mogelijk van je vandaan. Deze strekoefening is erg doeltreffend als je je goed ontspant. Als je de bewegingen gespannen uitvoert, wordt de rugpijn alleen maar erger.

Trio: bovenrug

Pijn aan de trapeziumspier of de schouderbladen is al wat moeilijker op te lossen. Dit is een reeks van drie stretchoefeningen. Je kunt ze zowel rechtop als op een stoel uitvoeren en zowel thuis als op het werk. Ze helpen je van die duivelse rugpijn af.

  • Stap 1: sla de vingers van beide handen in elkaar en hou je armen zo ver mogelijk van je vandaag. Doe dit met rechte rug.
  • Stap 2: neem je linkerschouderblad vast met je rechterhand en je rechterschouderblad met je linkerhand. Strek je uit. Zorg dat je goed ontspannen bent!
  • Stap 3: met een recht beken probeer je achter je te kijken, van de ene kant naar de andere kant.

Rugspieren

De rugspieren stretchen is echt heel makkelijk: ga op de grond liggen, hou je schouders recht tegen de vloer. Vervolgens plooi je een knie en probeer je de grond te raken met daarboven je andere been. Herhaal deze oefening voor beide kanten en houd de positie telkens zo’n tien seconden aan.

Voorbeeldhoudingen

Soms zijn rekoefeningen niet genoeg om rugpijn te verzachten. De volgende houdingen komen zeker van pas om tegelijk te ontspannen en je rugpijn te verzachten.

Voeten in de hoogte

Over ontspannend en verzachtend gesproken: ga op de grond of een mat liggen en plaats je voeten op een stoel zodat je benen in een hoek liggen. Je kunt die houding zo lang aanhouden als je wilt. Om echt doeltreffend te zijn, moet je de oefening wel ontspannen uitvoeren. Een gespannen rug maakt het ook deze keer alleen maar erger. Wees niet bang van de vloer. Ook al ben je nog zo gewend aan het comfort van je bed, vergeet niet dat boeddhistische monniken die op een mat slapen amper rugklachten hebben.

Ronde rug

Ga nu languit op de vloer op of het tapijt liggen. Hou je knieën tegen het lichaam. Begin heel zachtjes van voren naar achteren te schommelen en blijf ontspannen. Om goed te ontspannen, probeer je elk stukje van je rug tegen de grond te houden. Je zult zien, je bent niet te stuiten!

Je kunt ook zachtjes van links naar rechts schommelen, maar ga niets forceren. Zo breng je ook de rugspieren tot rust.

Op je rug slapen

De beste houding om te slapen voor mensen met rugklachten, is tegenstrijdig genoeg … slapen op de rug. De meeste rugklachten zijn te wijten aan verkeerde houdingen tijdens de nachtrust. Om dat te vermijden of te verminderen, moet je dus gewoon op je rug slapen. Denk ook goed na over je hoofdkussen. De dikste kussens zijn gemaakt om op je zij te slapen. Als je met zo’n kussen op je rug slaapt, krijg je al gauw nekklachten en wervelproblemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant?