Bij het ouder worden gaat ons gezichtsvermogen achteruit. En als je gezichtsvermogen achteruitgaat, kun je last krijgen van hoofdpijn en andere ongewenste kwaaltjes. Het is nochtans niet zo moeilijk om je zicht te onderhouden. Dankzij deze voedingstips en oefeningen kunnen die contactlenzen of bril nog even wachten en beschik je je leven lang over een arendsoog!

Voeding

Voeding speelt een sleutelrol in onze gezondheid. Dat is niet anders als het op ons gezichtsvermogen aankomt. De volgende voedingsmiddelen doen ons gezichtsvermogen op lange termijn meer dan goed.

Vitamines

Natuurlijk zijn vitamines een van de bepalende factoren. Er zijn drie specifieke vitamines die ons betere ogen kunnen bezorgen. Eerst en vooral is er vitamine A, die de netvliescellen beschermt. Vitamine C is dan weer een antioxidant die het hoornvlies en de ooglens verstevigt. Vitamine E, tot slot, gaat de veroudering van onze ogen tegen. Door voldoende vitamine E op te nemen, zou je aandoeningen als cataract of visuele degeneratie kunnen tegenhouden. Deze drie vitamines helpen je dus om je gezichtsvermogen zo lang en zo goed mogelijk te onderhouden.

Netvliespigmenten in voeding

Ons zicht heeft de twee netvliespigmenten zeaxanthine en luteïne broodnodig. Het probleem: ons lichaam maakt die niet automatisch aan. Om te kunnen profiteren van hun heilzame werking moet je ze dus opnemen in je voedingspatroon. Je vindt deze pigmenten bijvoorbeeld in groene groenten, zoals spinazie en broccoli. Vergeet niet dat rauwe en gestoomde groenten meer voedingsstoffen bevatten dan groenten die op een andere manier zijn bereid.

Alliceae

De Alliceae klinken als iets erg exotisch, maar eigenlijk gaat het gewoon om de familie van uien, kappertjes, look en sjalotten. Deze groenten bevatten cysteïne, zwavel en lecithine, allemaal stoffen die helpen aan de bescherming van je ogen. Als je dagelijks een teentje look, een halve ui, wat kappertjes of een sjalotje nuttigt, zijn je ogen al in aanzienlijke mate bestand tegen cataract. Je verwerkt deze groenten niet alleen erg makkelijk in een gerecht, ze zijn ook nog eens echte smaakmakers.

Spieroefeningen voor je ogen

Het oog is een groep spieren. Bijgevolg hebben die spieren natuurlijk oefeningen nodig, dat geldt immers voor al onze spieren. Het wordt dus hoog tijd om wat oogspieroefeningen te doen en zo ons gezichtsvermogen langer te behouden.

Oogoefeningen

Met enkele eenvoudige oefeningen en nieuwe gewoontes kun je je gezichtsvermogen trainen en verbeteren. Spendeer je je werkdag zowat integraal achter een computerscherm? Dan is deze oefening iets voor jou. Kies een punt in de verte, focus daar een paar seconden op en ontspan daarbij je ogen. Het is geen geheim dat beeldschermen op lange termijn slecht voor onze ogen zijn. Hou een voorwerp zo’n twintig centimeter voor je ogen en hou het met je blik enkele seconden vast. Verplaats dan je blik naar een object op de achtergrond en hou dit weer enkele seconden vast. Wissel af tussen beide objecten.

Massages

Ook massages helpen je gezichtsvermogen te behouden. Palming is een erg eenvoudige methode. Je hebt geen massagemateriaal nodig en toch breng je je ogen ermee tot rust. Verwarm je handen en leg ze tien seconden op je ogen. Ga dan als volgt te werk: masseer je slapen met je wijsvingers in cirkelvormige bewegingen en ga verder langs de rand van de ogen. Duw niet te hard; de zone rond je ogen is immers behoorlijk kwetsbaar.

Rust

Rust: dat is de sleutel tot levenslang goede ogen. Je ogen moeten de hele tijd functioneren, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Zorg dus voor meerdere rustmomenten per dag. Idealiter laat je je ogen vijf minuten per werkuur rusten. Sluit je ogen enkele minuten of richt ze op een punt dat zich zeker vijf meter verder bevindt. Tot slot is ook nachtrust van groot belang. Ga niet voor minder dan de aanbevolen acht uur! Je zult zien, je ogen zullen je dankbaar zijn.