In onze over-consumerende maatschappij poogt een parallelle beweging haar plaats te vinden om de mensen bewust te maken. Door de klimaatcrisis staken nieuwe projecten de kop op in een optie voor eerlijke handel, transparant in al hun stappen. Het is moeilijk om een vuist te maken tegenover de industriereuzen van de pret-à-porter, maar toch is de vraag naar verantwoorde en duurzame mode in volle opmars. Focus op deze veelbelovende initiatieven.

Wat is ethisch verantwoorde mode?

De spelers op de markt van de ethisch verantwoordelijke handel ogen met hun activiteiten op de bescherming van het milieu. Hierbij kiezen ze voor ecologisch verantwoorde materialen, biologisch, natuurlijk of gerecycleerd. De productie en het transport zijn stappen die een grote invloed kunnen hebben op de omgeving. De milieuvriendelijke mode houdt dus een oogje gericht op deze processen door verantwoorde partners te kiezen om zo minder water en elektriciteit te verbruiken en de uitstoot van CO2 te verminderen. Bovendien engageren ze zich om eerlijke werkomstandigheden aan te bieden aan hun werknemers met eerlijke lonen en goede werkomstandigheden. Ook al onderschrijven we met z’n allen in theorie dit soort positieve initiatieven, toch is de werkelijkheid nog heel anders. We zijn zo gewoon geraakt aan gekraakte prijzen van de fast-fashion dat de prijzen van de eco-mode ons afschrikken. Bovendien lijden deze kleren nog altijd onder een ouderwets, onaantrekkelijk modebeeld. Toch duiken er alsmaar meer boetieks op die originele en betaalbare creaties aanbieden. Geconfronteerd met de wereldwijde ecologische crisis, hebben zelfs onze favoriete merken nu beslist om hun steentje bij te dragen. Reden te meer om te kiezen voor bio!

De verantwoorde milieuvriendelijke kledingmerken

Veja, het geëngageerde winkelmandje

Eén van de belangrijkste waarden van VEJA is hun transparantie. Inderdaad, alle informatie over het fabricageproces, de locatie van de fabrieken en ook de gebruikte stoffen kan je op hun website lezen. Deze schoenen worden gemaakt met leer, katoen en rubber. Naast haar ecologische visie biedt het merk trendy producten aan die beantwoorden aan de huidige modecriteria. Je hoort vaak zeggen dat ecologische producten duur zijn, maar dat is bij Veja niet het geval. Kijk even in hun Outlet-afdeling om een paar baskets te vinden aan prijzen vanaf € 30.

Patagonia en haar ecologische aanpak

Dit merk specialiseert zich in sportkledij en meer precies deze bestemd voor bergbeklimmen, gemaakt uit biologisch katoen en chrono-vezels. Innovatief als ze zijn, fabriceren zij ook fleecejackets uit gerecycleerde plastic flessen. Bovendien toert PATAGONIA door Europa om je gedragen kleding op te halen voor haar ‘Worn wear herstelatelier’. Je kunt ook je oude kleren van het merk achterlaten in de winkel om ze zo een tweede leven te geven.

H&M conscious

H&M  wordt er dikwijls van beschuldigd belastend te zijn inzake duurzame ontwikkeling. Als antwoord ontwikkelde het merk een aanbod aan milieuvriendelijke kleding. De conscious lijn wil haar toekomstige klanten verleiden met modecreaties tegen een lage prijs en met ecologisch perspectief. ‘Bij H&M stellen we ons als doel de mode milieuvriendelijker te maken en van duurzaamheid mode te maken.’ Karl-Johan Persson, PDG De Zweedse onderneming legde 7 verbintenissen neer, waaronder de wil om te reduceren, te hergebruiken en er recycleren, om natuurlijke, verantwoorde bronnen te gebruiken en verstandige keuzes te maken met het oog op het klimaat. En om de pret echt niet te bederven, blijft het merk trouw aan het trendy imago en haar lage prijs. Wij zijn dol op die knoopjurk met laag uitgesneden rug in muntkleur voor slechts € 39,99.