Yoga is een eeuwenoude discipline die uit India is overgewaaid. Ondertussen heeft yoga voet aan de grond gekregen in het Westen, waar steeds meer mensen er zich aan wagen en op de sociale media over niets anders wordt gepraat. Wat zien we toch in deze leer, die meer dan eens met argusogen wordt bekeken?

Je lichaam onder controle

Yoga helpt op verschillende manieren, niet in het minst op lichamelijk vlak. Het hele lichaam komt aan bod.

Meer spieren

Bij yoga moet je verschillende keren ademhalen en ondertussen de bewegingen aanhouden. Dat zorgt ervoor dat je spieren stevig aan het werk gezet worden. Voor veel bewegingen heb je bovendien spieren nodig die je normaal niet gebruikt. Yoga creëert harmonie in het lichaam. Er bestaan duizenden posities, elk met een andere moeilijkheidsgraad. Na een tijd zie je dat je hele lichaam gelijkmatig in vorm geraakt. Voor sommige gevorderde posities, kun je best wat meer spiermassa gebruiken. Voor het eerst op je handen staan en in evenwicht blijven, dat is immers niet voor iedereen weggelegd. Door aan yoga te doen, ontwikkel je je spieren in de bovenbenen, kuiten en billen, maar ook in de armen en je buik. Maar vooral: het blijft niet bij oppervlakkige spieren!

Vooruitgang

Met specifieke bewegingen rek je je spieren uit en maak je ze langer. Op lange termijn worden ze echt wat langer en dus soepeler. Dat kan in het begin soms moeilijk lijken. Het is frustrerend als je je tenen niet kunt raken of niet in evenwicht blijft. Maar laat de moed niet zakken! Zelfs de grootste professionals moesten ooit dat stadium door voordat ze zo flexibel werden. Een flexibel lichaam trainen is een werk van lange adem, maar geeft veel voldoening. Hoe langer je ermee bezig bent, hoe meer posities je aankunt. Begin bij de basisposities en drijf de moeilijkheidsgraad stapsgewijs op. Voor je het weet steek je beide voeten achter je oren en herinner je je niet meer dat je dat ooit niét kon.

Een vrije geest

Yoga is niet alleen de ideale manier om de controle over je lichaam te verkrijgen, maar bevrijdt ook je geest. Een yogasessie is ontspannender dan eender welke sport of een andere activiteit om stoom mee af te laten!

Ontspanning

Al tijdens je eerste yogasessie voel je je meer relaxed dan ooit. Logisch, want door je spieren te strekken en gewrichten te kraken, maak je je lichaam los en voel je je vrij. Een beetje zoals na een massage. Verschillende yogaposities maken de schouders vrij, ontspannen de nek, strekken de beenspieren … Je gaat naar huis met een aangenaam licht gevoel. Met yoga verbeter je ook je ademhaling. Door aan een rustig tempo adem te halen, komt je geest tot rust. Yoga is erg goed tegen angst en stress. Je slaapt er beter door, gaat bepaalde ziektes tegen en ontmijnt soms zelfs conflicten met anderen. Zo kanaliseer je de druk van het dagelijkse leven en slechte gedachten, zonder veel moeite.

Meditatie

Wil je verder gaan dan yoga? Waag je dan aan meditatie, voor een uitgerust gevoel voor lichaam en geest. Bij meditatie leer je je te concentreren op één belangrijk punt. Je bereikt een diepe vorm van bewustzijn en innerlijke vrede. Al in de eerste minuten van de sessie voel je een vredig gevoel over je neerdalen. Meditatie is trouwens voor iedereen en op elk moment weggelegd. Heb je nood aan hulp? Download dan een meditatie-app voor begeleiding. Niemand is geboren met yoga- of meditatieskills, dus je start sowieso als beginner. En stap voor stap maak je vooruitgang. Je zult zien: dankzij meditatie leer je ieder moment te waarderen en veel intenser te beleven. Yoga doe je vooral voor het plezier, omdat je vindt dat het nodig is of omdat je er zin in hebt. Iedereen is er gebaat bij, dus waarom probeer ook jij het niet eens uit?