Nu alles healthy moet zijn, proberen we al vanaf de vroege morgen om de hele dag evenwichtig te eten. Maar hoe maak je een ontbijt dat alles bevat wat je nodig hebt? Geen paniek, hier volgt het antwoord!

Het ideale ontbijt

Of je nu op gewicht probeert te blijven of gewoon gezonder wilt eten, iedere reden om een evenwichtig ontbijt te nuttigen is goed. Het ontbijt is niet voor niets de belangrijkste maaltijd van de dag.

De regel van drie

De drie pijlers van het ontbijt zijn: granen, zuivel en natuurlijk fruit. Granen kun je in de vorm van een reep, volkorenbrood of beschuitjes eten. Vermijd wel industriële ontbijtgranen die te veel suiker bevatten. Je portie zuivel vind je in melk, yoghurt, plattekaas en zelfs kaas. Om tot slot ook de nodige vitamientjes binnen te krijgen, zorg je voor een stukje fruit, compote of vruchtensap. Vergeet zeker ook niet te drinken tijdens het ontbijt. Volg je deze drie pijlers, dan ben je zeker van een volledig, evenwichtig ontbijt waarmee je vóór de middag geen honger krijgt.

Waarom precies?

Granen zijn belangrijk omwille van hun energetische functie. Zuivel is goed voor calcium en eiwitten. Fruit bevat dan weer meer vezels en zit vol goeds, zoals vitamine C. Vruchtensap drink je best binnen de 10 minuten na het persen, om zo veel mogelijk van de vitamientjes te profiteren.

Eenvoudige recepten

Zeg die industriële cornflakes dus vaarwel. Maak gewoon zelf je ontbijt klaar. Het hoeft echt niet lang te duren! De ingrediënten voor deze recepten zijn erg gemakkelijk te vinden in de supermarkt, bijvoorbeeld bij CARREFOUR.

Banana pancake

Banana pancakes maken, het gaat zo snel en eenvoudig. Plet twee bananen, meng ze met twee eieren en het deeg is al klaar! Bak de pancakes en serveer ze met wat je maar wilt. Let wel op dat je niet te veel suiker gebruikt, dat is niet echt gezond, zo ’s smorgens vroeg.

Niet te vergeten: smoothies!

Waarom drink je eens geen smoothie als ontbijt? Makkelijk te bereiden en boordevol vitamines! Het enige wat je moet doen, is je lievelingsfruit van het seizoen mixen en er wat fruitsap of melk aan toevoegen (afhankelijk van het recept). Een smoothie bezorgt je gegarandeerd een boost om de dag goed te starten. Heb je nog geen mixer in huis? Neem dan een kijkje bij KRËFEL of MEDIAMARKT, zonder dat je de deur uit moet!

Ontbijten met eitjes

Op voorwaarde dat je er niet te veel van eet, kunnen eitjes bij het ontbijt je helpen om te vermageren. Maak een lekker roerbakeitje met hamblokjes, of ga voor een spiegelei, zoals onze Britse vrienden zouden doen. Wat je nooit mag vergeten: het slechtste ontbijt is géén ontbijt. Nu heb je alvast geen uitvluchten meer om ’s morgens die gezonde start over te slaan.