Voor veel gezinnen is de supermarkt het onmiskenbare walhalla. (Bekijk zeker onze promoties bij bijvoorbeeld CARREFOUR en DELHAIZE.) De supermarkt is de kathedraal van de verleiding – en niet alleen op vlak van voeding ... Het is de plek waar we onze winkelkar volladen met alles behalve eten, de plaats waar we buiten wandelen met een kasticket dat alle hoop voor de rest van de maand teniet doet. En toch, toch kunnen supermarkten ook wel eens de perfecte bondgenoot zijn in onze strijd om slimmer en goedkoper boodschappen te doen. We moeten gewoon enkele slechte gewoontes afleren.

Een boodschappenlijstje maken

Het befaamde boodschappenlijstje. We maken het allemaal wel, maar laten het vooral op de tafel liggen of aan de koelkast hangen ... Nochtans staan op dat lijstje alleen de dingen die we écht nodig hebben. Denk dus goed na vóór je naar de winkel stormt: wat heb je nodig voor de eerstvolgende maaltijden? Als je dat doet, zul je ook echt alleen maar die dingen kopen – en geen kruimel méér. Bovenaan je boodschappenlijstje zet je vanaf nu ook verse ingrediënten om zelf mee te kokerellen, in plaats van dure, industriële kant-en-klaarmaaltijden. Ook daarmee spaar je heel wat geld uit!

Ga op zoek naar promoties

Natuurlijk zijn niet alle promoties even nuttig. Wees op je hoede en vergelijk goed. Zo vind je wat voor jou écht interessant is. Trap dus niet in de val van impulsaankopen. Koop geen producten die je normaal nooit koopt en die je vervolgens ook niet gaat opeten!

Gondelartikels

Supermarkten bieden soms bij aankoop van een product een tweede product aan halve prijs of zelfs gratis aan. Ga gerust in op dat aanbod, maar alleen als je het product echt nodig hebt. Supermarkten zijn bovendien erg bedreven in facing. Alleen zijn gondelproducten of producten op ooghoogte (van volwassenen) niet altijd de interessantste of de goedkoopste van hun soort.

Het huismerk

Kijk ook eens naar de producten die wat lager staan. Daar vind je vaak het huismerk. Deze producten zijn bijna identiek aan de duurdere merken. Vaak is het enige verschil letterlijk de verpakking. Zwicht dus niet langer voor het uiterlijk!

Doe je boodschappen online

Nieuwe producten, speciale lekkernijen: het is heel moeilijk om aan de verleiding te weerstaan … in de fysieke supermarkt. Als je je boodschappen online doet, sla je twee vliegen in één klap: het aanbod is minder groot en je houdt nauwgezet bij wat er in je winkelwagentje zit. Je ziet in een oogopslag hoeveel je uitgeeft, zonder in verleiding gebracht te worden door al de rekken waar je anders langs zou lopen. Online kun je bovendien specifieker zoeken naar aankopen. Je kunt bijvoorbeeld filteren op prijs per kilo. Probeer het maar eens uit. Je wilt het nooit nog anders. Trouwens, ook online kun je punten blijven sprokkelen met je klantenkaart! Wat de verzendkosten betreft: als je dat combineert met het aankopen van eerder grote en zware producten (die je echt nodig hebt), dan vallen die kosten relatief gezien erg goed mee! Je bespaart er tijd en middelen mee uit. Conclusie: het is natuurlijk heel moeilijk om in de supermarkt aan alle verleidingen te weerstaan.  Dat leidt tot niet verantwoord consumeren en dat we sneller geneigd zijn om pakweg tomaten of aardbeien in januari te kopen. En soms laten we ons al eens inpakken door een aanbod dat eigenlijk geen aanbod is … Marketing is een erg krachtige tool om een nood te creëren bij de consument. Een nood die we helemaal niet hadden voordat we de winkel binnen stapten. Met een beetje training en gezond verstand kun je best wat uitsparen, zowel in de fysieke supermarkt als online!