‘Privéverkoop’, ‘Private sales’, ‘Private Outlet’, ‘VIP Verkoop’: met welk concept komen deze slogans?  Waarom zien we alsmaar meer online publicitaire slogans verschijnen rond dit fenomeen in België? Kan je de geafficheerde prijzen, met kortingen tot 70% echt geloven of zijn ze gewoon een slinkse valkuil? Wij ontraadselen hier enkele van je vragen in een paar punten.

Wat zijn privéverkopen?

Volgens Wikipedia worden privéverkopen gekenmerkt door:
  • Verminderde prijzen (bijvoorbeeld voor voorraadopruiming of solden)
  • Een voor VIP’s gereserveerde toegang (de meeste sites bieden vrije en gratis toegang aan).
  • Een verkoopduur van een collectie die beperkt is in de tijd.
Ze worden heel dikwijls gecategoriseerd door kleding, schoenen en accessoires van een groot merk in promotie, en maken het de gebruiker mogelijk zijn gading te vinden met buitengewone kortingen. Ze zijn ook een mogelijkheid voor het merk om de voorraad op te ruimen zonder inbreuk te plegen op het merkimago en zonder al té grote kortingen te moeten geven. De privé verkopen moeten worden gezien als een tussenplatform tussen de verkoper en de internetgebruiker.

Concept in opmars online

Het concept ontstond in 2001 met de Franstalige leader Vente-privée.com, maar raakte pas echt uit de startblokken in 2004, eerst in Frankrijk en even later in België. Het is pas heel onlangs dat het originele idee haar stempel drukte op ons land. Andere spelers volgden op de markt en het verkoopsysteem is nu uitgegroeid tot een soort promotioneel event-verkoopsysteem. Er zijn volgens ons inderdaad teveel ingeschreven leden om de verkoop nog te kunnen beschouwen als ‘VIP’.

Wie zijn de belangrijkste spelers? 

  • Leader in de sector, VENTE-PRIVÉE.COMwas de initiatiefnemer van dit concept in België. Hij biedt momenteel het grootste aantal promotionele opruimcollecties aan in België.
  • Nummer 2, Snapstore (van de Caméléon-groep) stelt ongeveer hetzelfde concept voor als de leider en is al 20 jaar actief in het concept van voorraadopruiming (niet online). Inschrijving nog steeds verplicht online - gratis.
  • OUTLET AVENUEopende einde 2009 en bood meteen promoties aan die gaan tot -70 of -80% korting. De site heeft een getrouwheidssysteem ingevoerd met punten om de internetgebruikers te doen terugkomen om nog méér van haar merkkledij te kopen.
  • Redelijk nieuw in België in het privéverkoop-concept, is SHOWROOMPRIVÉ dat een stapje voor heeft omdat het een bepaald aantal van haar leden (zie onze promocode) een aankoopbon aanbiedt van 10 Euro die kan worden gebruikt bij de eerste bestelling op de site.

Wat is de toekomst voor deze in-between sites?

Er zijn talrijke e-shops, hoewel momenteel in België nog vrij beperkt in aantal. Voor de grootsten zal het een verzekerde toekomst worden. In deze crisistijd hebben verschillende grote merken nog onverkochte voorraden. Het systeem van de privéverkoop laat toe om deze te op te ruimen en de internetgebruiker te laten profiteren van interessante kortingen.