Steeds meer mensen lijken intolerant te zijn voor gluten. In enkele jaren tijd is hun aantal aanzienlijk gestegen. We kunnen niet anders dan onze gerechten aan de werkelijkheid aanpassen. Geen nood! Koken zonder gluten is kinderspel.

De theorie: wat zijn gluten?

Gluten zijn de voedingsstof die we vandaag het vaakst uit ons dieet moeten bannen, althans volgens sommigen. Om beter te begrijpen hoe de glutenvrije keuken er uitziet, moeten we weten welke voedingswaren precies gluten bevatten.

Waarin vind je gluten?

Gluten zijn een groep van eiwitten die we in bloem, haver, gerst, spelt en rogge terugvinden. Dat betekent dat heel veel voedingswaren gluten bevatten. Voedingswaren die essentieel zijn voor ons voedingspatroon: bloem en dus brood, maar ook bier, pasta en koekjes. De lijst is lang, heel lang. Zeker als je bedenkt dat je dan ook industriële voeding middelen als fijne vleeswaren, gepaneerd vlees, sauzen en zelfs snoep en chocolade moet bannen. Andere essentiële voedingsmiddelen zoals aardappelen, rijst, knollen, boekweit of maïs kun je zonder beperkingen eten. Ze bevatten immers geen gluten. Hetzelfde geldt voor verse groenten, fruit en zuivel. Voor verse groenten en fruit moet je trouwens bij HELLOFRESH zijn. Je profiteert er van € 10 korting op de eerste twee boxen. Of vertrouw op PANIER D’ELOÏSE. Daar vind je biologische groenten en fruit op het ritme van de seizoenen van op en top Belgische makelij. Je krijgt 5% korting op je eerste bestelling. Waar wacht je nog op?

Waarom glutenvrij eten?

Glutenvrij eten heeft niet altijd te maken met een intolerantie. Het kan ook een persoonlijke keuze zijn. Een glutenvrij dieet is helemaal niet gevaarlijk, integendeel. Je moet deze proteïnegroep dan natuurlijk wel compenseren door andere ingrediënten, zoals linzen, rijst of boekweit. Let op: het is niet per se héél goed om gluten volledig uit je voedingspatroon te bannen als je eigenlijk geen intolerantie hebt. Deze proteïne bezorgt je namelijk een verzadigd gevoel. Dat betekent: als je ze volledig laat vallen, kan dat wel eens tot een gewichtstoename leiden.

Een 100% glutenvrij menu

Glutenvrij eten is heus niet synoniem aan níets eten! Er bestaan vandaag de dag talrijke alternatieven waar je even goed van kunt genieten.

Pittige binnenkomers

Als voorgerecht kun je kiezen voor een cake van chorizo en paprika. Die maak je met 100 g biologische volkorenrijstbloem en 100 g boekweitbloem. Deze bloemsoort vind je bij de bioproducten van CARREFOUR. Meng de bloem met drie eieren, 100 ml melk, 8 cl olijfolie, een zakje bakpoeder en een mespuntje zout. Zodra je een homogene massa verkrijgt, voeg je 200 g verbrokkelde feta toe. Je hebt natuurlijk ook een halve chorizo en twee paprika’s nodig. Let wel op als je de chorizo uitkiest: hij mag natuurlijk geen gluten bevatten. Het enige wat je nog moet doen, is alles in de oven steken: zo'n 45 minuten aan 180°C.

Het hoofdgerecht

Als hoofdgerecht maken we groentekoekjes met het vlees van je keuze. Dit smakelijke gerecht is slechts een van de vele glutenvrije opties. Neem een half glas water en laat er 130 g boekweitvlokken in opzwellen. Ondertussen rasp je groenten naar keuze. Neem bijvoorbeeld twee wortels en courgettes en snij ook een ui in stukjes. Vervolgens meng je de groenten met de boekweit. Met het resultaat daarvan maak je kleine, dikke koekjes. En dan wordt het eenvoudiger: bak de koekjes een kleine 5 minuten in de pan met een scheutje olijfolie. Ziezo, een gezonde en evenwichtige maaltijd die je zonder zorgen kunt opeten!

Het nagerecht

Zelfs een overheerlijke chocoladebrownie zonder gluten behoort tot de mogelijkheden! Smelt 220 g pure chocolade au bain-marie. Zodra de chocolade gesmolten is, doe je die bij een mengsel van vier eieren en 100 g suiker. Voeg daarna nog 150 g amandelcrème en 100 g hazelnoten toe. Meng alles goed door elkaar. Meer heb je niet nodig voor glutenvrije brownies! Steek alles zo’n 25 minuten aan 160°C in de oven. Je ziet: glutenvrij koken hoeft niet moeilijk te zijn. Ga zeker zelf op zoek naar leuke alternatieven. Eet smakelijk!