Havermout vindt al een tijdje zijn weg terug naar het bord van de gewone man. Een voor een zwichten we voor deze lekkere, betaalbare vlokken.

Hoe Havermout te gebruiken?

Weet je eigenlijk nog niet zo veel over wat men in het Engels oats noemt? Dan is dit jouw introductie tot enkele eenvoudige en algemene recepten waar je zelf nog leuke varianten op kunt bedenken. Haast je als de bliksem naar DELHAIZE voor deze overheerlijke granen en hop, snel de keuken in!

Porridge

Het bekendste recept met havermout is porridge. Meng 40 g havermoutvlokken met 0,20 l melk (of water, als je dat wenst) en een soeplepel zoetstof naar keuze. Neem een kookpan en kook het geheel net zolang tot al de vloeistof is geabsorbeerd. Het resultaat moet papperig zijn en mag niet aan de bodem blijven kleven. Werk af met eender welke topping die jij lekker vindt! Het recept voor bolcake wijkt niet zo hard af van het vorige recept: meng 40 g havermoutvlokken met drie soeplepels melk, een theelepel gist en een ei. Stop dit 2 à 3 minuten in de microgolfoven en haal uit de vorm. Werk opnieuw af met een topping en smullen maar!

Granola en granolarepen

Met havermout maak je ook de heerlijkste granola! Neem 800 g havermoutvlokken, 100 g hazelnoot en 100 g amandelen. Meng alles dooreen en voeg ongeveer 20 ml stroop naar keuze toe aan het mengsel. Qua granen kun je natuurlijk elke soort toevoegen die je maar wilt. Spreid het mengsel uit over een bakplaat en bak 35 minuten aan 180°C. Roer iedere 10 minuten om. Het resultaat laat je even afkoelen en bewaar je een droge plaats. Voor granolarepen vertrek je van hetzelfde recept, alleen voeg je er dadels en een beetje pindakaas aan toe. Zo maak je de textuur iets plakkeriger. Spreid uit over een schaal en stop 20 minuten in de koelkast. Smakelijk!

Pancakes en cookies

Om zelf overheerlijke pancakes te maken, neem je een kom en meng je 40 cl melk naar keuze, 180 g havervlokken, een snuifje zout en een theelepel suiker of stroop naar keuze. Kluts een volledig ei en doe dit bij de mengeling. Laat de bereiding even rusten. Vorm daarna pannenkoekjes in een pan en bak ze telkens zo’n 5 minuten. Warm opeten, met of zonder toppings en/of stroop. Gezonde haverkoekjes zijn al even eenvoudig te maken: meng gewoon 120 g havervlokken met 2 geplette bananen, enkele chocoladebolletjes (of rozijnen) en een soeplepel honing. Met dat deeg maak je kleine hoopjes. Bak de hoopjes ongeveer 15 minuten aan 180°C.

Voor wie er maar niet genoeg van krijgt …

Ben je een nieuwsgierig aagje in de keuken? Dan vind je hier enkele recepten met een lichte twist...

Crumbles en koekjes

Voor een heerlijk lichte crumble: neem 100 g bloem naar keuze, 100 g havervlokken, wat kaneel en 90 ml agavestroop (of honing). Meng alle deze ingrediënten en bedek het fruit voor de crumble met de mengeling. Zelf zijn wij altijd te vinden voor een crumble op een bedje van rode vruchten! Bak 40 minuten aan 180 °C en… aanvallen! Voor hartige koekjes: meng een geraspte courgette, twee gesnipperde uien, 160 g havervlokken, twee eieren, een beetje peterselie, currypoeder, olijfolie, zout en peper. Stoof de uien aan, meng alle andere ingrediënten in de pan en laat de bereiding 30 minuten rusten in de koelkast. Ten slotte maak je er koekjes mee, die je 10 minuten in de pan bakt.

Zoete of hartige broodjes

Met havermout kun je ook brood maken, meer bepaald bananenbrood! Neem 3 rijpe bananen, twee tassen havermout, twee eieren, drie soeplepels honing of esdoornsiroop en een theelepel bicarbonaat. Mix alle ingrediënten in de keukenrobot van MEDIAMARKT, net zolang tot je een homogene massa verkrijgt. Stop die in een cakebakvorm en voeg desgewenst toppings toe. Bak 25 minuten aan 180°C, haal uit de vorm en geniet er op los! Natuurlijk kun je met dit bananenbrood alle richtingen uit. Maak bijvoorbeeld een hartige versie voor een pic-nic!

Light muffins

Voor muffins vertrek je van hetzelfde recept: neem twee tassen havervlokken, twee rijpe bananen, twee eieren en drie soeplepels honing. Daarbovenop neem je een zakje gist, een tas Griekse yoghurt en verrassingsingrediënten naar keuze! Wij houden van chocoladestukjes, maar als je meer van rozijnen houdt, ga je gang! Mix alle ingrediënten in een blender en voeg dan de chocoladestukjes toe. Controleer of de massa niet te warm geworden is en laat 10 minuten rusten. Verdeel over muffinvormen en bak gedurende 15 minuten aan 180°C in de oven. Ook dit recept kun je werkelijk eindeloos variëren: zoet, zout, wat je maar wilt! Veel bakplezier!