Glutenvrije voeding is normaal gezien bedoeld voor wie lijdt aan coeliakie, glutenintolerantie of, erger nog, glutenallergie. Maar sinds enkele jaren zijn er veel meer mensen die voor een glutenvrij dieet kiezen. Ze doen dat omdat glutenvrij eten erg heilzaam zou zijn, een gezonder alternatief voor hun gewone eetpatroon. Maar wat mogen dan wel die voordelen van dat glutenvrije dieet zijn? En wat zijn de verschillen met gewone gevarieerde voeding?

Wat je zeker moet weten

Wat zijn gluten?

Gluten zijn een proteïnegroep die het voornaamste bestanddeel vormen van de granen die we eten: tarwe, gerst, rogge, haver, spelt en khorasantarwe. We eten heel veel voedingsmiddelen op basis van tarwe, maar gluten zitten niet alleen in brood of deegwaren. Gluten zijn een stroperige en elastische stof die gebruikt wordt om industriële producten de juiste textuur te geven. Je vindt gluten dus ook in voedingswaren waarvan je het niet zou verwachten. Gluten zijn een stof die vaak als voedingsadditief wordt gebruikt voor industrieel vervaardigde sauzen en zelfs sojasaus, maar ook in fijne vleeswaren! Gluten zitten ei zo na in al onze voeding. Voor de industrie is het een onmisbaar element, maar er bestaan vermoedens dat gluten de voornaamste reden zijn voor veel darmproblemen. Gluten grijpen zich vast aan de darm door de stroperige samenstelling die als lijm op de darmwand werkt. Is dat dan gevaarlijk? Wel, naar schatting is 1% van de bevolking allergisch aan gluten. Er zijn echter ook heel veel mensen die er intolerant voor zijn. Het resultaat daarvan: een opgeblazen gevoel, constipatie, chronische diarree of zelfs het prikkelbaredarmsyndroom. Heb je last van deze problemen? Raadpleeg dan je arts om te laten onderzoeken of dit niet aan gluten te wijten is.

Hoe vervang je gluten?

Gluten zijn dus mogelijk verantwoordelijk voor je darmproblemen. Hoe kun je deze alomtegenwoordige stof dan uit je voeding weren? Het is en blijft een moeilijke vraag: wat kun je eten om gluten te vervangen? We zien enerzijds wel dat officieel glutenvrije producten hun plaats veroverd hebben in de supermarkten en de grote voedingsconcerns, maar anderzijds kosten die momenteel nog handenvol geld. Voor de meesten van ons zijn die producten niet toegankelijk. Het is dus belangrijk om te weten hoe je gluten wél kunt vervangen in onze dagelijkse voeding. Allereerst moet je goed naar de samenstelling kijken van de dingen die we eten. Koop zo weinig mogelijk kant-en-klaarmaaltijden. De voornaamste alternatieven voor granen met gluten zijn maïs, aardappelen, quinoa, boekweit en peulvruchten.

Pro’s en contra’s

Glutenvrij eten is natuurlijk ook een modeverschijnsel. Velen maken er een statement tegen industriële consumptie van, of vinden dit een gezond alternatief voor onze gewone voeding is. Maar wat is daarvan waar?

Glutenvrije voordelen

Gluten verhinderen mogelijk dat het lichaam heel wat voedingsstoffen correct opneemt. Door ze van het menu te schrappen, kun je dus beter van de heilzame voedingsstoffen van andere ingrediënten, zoals vitamines, calcium en ijzer, profiteren. Zonder gluten gaat de spijsvertering vlotter en vermijd je een opgeblazen gevoel of buikpijn.

Onnodige nadelen

Jezelf gluten ontzeggen terwijl je geen intolerantie of allergie hebt, is dan weer volstrekt onnodig. Eigenlijk leg je jezelf voedingsbeperkingen op die niet hoeven. Minder gluten eten kan goed zijn, maar er helemaal géén eten kan problemen veroorzaken. Je mag niet uit het oog verliezen dat glutenvrije producten over het algemeen meer suiker bevatten dan andere producten. Voor velen onder ons kan dat dus wel problemen opleveren. Gluten zorgen er trouwens voor dat je sneller voldaan bent. Wie dus glutenvrij eet, zal na de maaltijd nog steeds een hongergevoel hebben, tenzij je de hoeveelheden gevoelig vergroot.