Wie gezond door het leven wil gaan, krijgt de raad om elke dag veel vezels te eten. Je vindt ze in fruit, in groenten, maar ook in koolhydraatrijke producten. Jammer genoeg zijn de koolhydraten die wij naar binnen werken geraffineerd. Dat maakt dat er slechts heel weinig vezels in zitten.

Wat is het probleem met geraffineerde voeding?

Geraffineerde granen

Granen raffineren komt er op neer dat men het omhulsel van het graantje wegneemt om het langer te kunnen bewaren. Maar door dat omhulsel weg te nemen, raak je ook alle voedingsstoffen die erin zaten en de donkere kleur ervan kwijt. De graanindustrie is in de tweede helft van de twintigste eeuw begonnen met graan te raffineren. Voortaan kon je graan langer bewaren en dus opslaan om eventueel te gebruiken in periodes van hongersnood.

Holle granen

Door dat omhulsel van het graan weg te nemen, raak je alle voedingsstoffen kwijt die het product voedingsgewijs nu juist aantrekkelijk maken. In geraffineerde granen vind je namelijk geen vezels, geen vitamines en geen mineralen – allemaal stoffen die voor het lichaam erg essentieel zijn. En als we die niet meer in onze voeding terugvinden, dan rijst de vraag: wat is dan nog het nut? Wat we dus dagelijks in onze mond stoppen, is eigenlijk overbodig, hol. Geraffineerde witte bloem, tarwe, deegwaren en afgeleide producten kunnen dan misschien wel mooi ogen en lekker zijn, maar dat geldt ook voor wél gezonde voeding. Het enige verschil met gezonde voeding: ze bezorgen je niet de voedingsstoffen die je nodig hebt.

Nadelen van geraffineerde granen

Granen zonder de nodige voedingsstoffen kunnen bepaalde gezondheidsproblemen veroorzaken. Als je niet voldoende vezels en vitamines uit andere voedingsmiddelen haalt, loop je al snel het risico op een voedingstekort. Alleen al daarom mag je hier niet de basis van je voedingspatroon van maken. Tijdens het verteringsproces veranderen geraffineerde granen in suikers. Daardoor kun je best verslaafd raken aan geraffineerde granen, zoals je ook verslaafd kunt raken aan suiker! Voor mensen met obesitas is dat met andere woorden een kwelling. Geraffineerde suikers zouden overigens tot gewichtstoename leiden. Je hebt er immers een heleboel van nodig vooraleer je verzadigd bent en dan mag je niet vergeten dat ze in sneltempo in enkelvoudige suikers veranderen en sneller weer een hongergevoel veroorzaken.

Volkoren voedingsmiddelen ter vervanging

Pasta, rijst, graan, bloem: alles kan beter!

Voor velen lijkt het misschien ondenkbaar om geraffineerde voedingsmiddelen te vervangen door volkoren voedingsmiddelen. Ben je bang dat alles anders zal smaken? Of dat je gebak nooit meer hetzelfde zal zijn nu enkele essentiële elementen veranderen? Maak je geen zorgen. Pasta, een ingrediënt dat een behoorlijk grote rol speelt in ons voedingspatroon, kun je eenvoudig vervangen door een volkoren tegenhanger. Het kost niet veel méér en de smaak blijft dezelfde. Het is perfect mogelijk om stap voor stap ons menu aan te passen.

Goed voor de gezondheid

Dat volkoren granen goed zijn voor de dagelijkse vitamine- en vezelinname, is wel duidelijk. Volkoren granen zorgen er ook voor dat je je sneller voldaan voelt en dat is een grote troef voor wie gewicht wil verliezen. Volkoren granen zijn ook beter voor de spijsvertering, want het lichaam kan ze makkelijker opnemen. Ook de bijdrage aan eiwitten is een echte troef. Een ander verschil met geraffineerde granen, is dat ze niet zuur zijn, waardoor je geen maagreflux of andere zuuroprispingen hebt. Ze zijn daarentegen erg goed tegen bepaalde ziektes en intoleranties die een invloed hebben op de maag, de ingewanden en de dikke darm.

Opgepast voor broze ingewanden!

Ondanks al die vezels en vitamines, zijn volkoren granen moeilijker te verteren voor kwetsbare darmen. Ze kunnen namelijk de ingewanden en de dikke darm licht irriteren. In dat geval is het natuurlijk beter om voor andere voedingsmiddelen te kiezen die niet van tarwe gemaakt zijn (noch geraffineerd, noch volkoren). Glutenvrije voeding, zoals maïs, boekweit of khorasantarwe, zijn dan een goed alternatief.