Er tekent zich een nieuwe culinaire trend af: koken zonder afwas. Hou je niet van opruimen? Dan zal het concept je vast bekoren!

De basics

We gaan zo dadelijk over tot de praktijk, maar het is niet onbelangrijk dat je eerst wat meer leert over het concept. Wat is een one pot meal? En waar komt dat vandaan? We geven je ook een basisrecept mee dat je naar eigen goeddunken kunt aanpassen.

Het opzet

Als er iemand is die deze nieuwe wind in de keuken heeft doen waaien, dan is het wel Martha Stewart met haar boek One Pot. Het uitgangspunt is heel eenvoudig: je hoeft je pasta niet in de ene pot water te koken, de groenten in een andere kookpot te garen en het vlees in nog een andere pan te bakken. Alles gaat gewoon samen! Neem een grote kookpot, meng alle ingrediënten samen, giet er water over en breng aan de kook. Door pasta bijvoorbeeld niet te laten uitlekken krijg je een heerlijk romige textuur – dankzij het zetmeel. Ook rijst wordt iets romiger en gaat wat lijken op risotto. Deze manier van koken zorgt er ook voor dat voedingswaren de smaken van de andere voedingswaren overnemen, wat alle smaken in harmonie brengt. Het geweldige hieraan is dat je dit kunt doen met alle ingrediënten waar je zin in hebt. Je moet alleen wat naar de gaartijd kijken en de juiste smaken combineren!

De legendarische one pot pasta

De bekendste one pot meal is natuurlijk pasta! Iedere student heeft het weleens geprobeerd en er bestaan recepten met de meest uiteenlopende ingrediënten! Je kunt elk recept afstemmen op je eigen smaak, dieet, intolerantie en vooral budget! Een recept dat volgens ons iedereen wel lust, is het volgende: stop spaghetti, gesneden kerstomaatjes, verse basilicum en gesneden uien in een kookpot. Doe er wat olijfolie, zout, peper en paprikapoeder bij. Zet dit in water en laat koken tot alles is verdampt. Daarna dien je het gerecht warm op! Je kunt dit basisrecept ook uitbreiden met courgettes, aubergines en paprika’s! Natuurlijk kun je ook vlees of vis toevoegen. De allergrootste lekkerbekken kunnen na het koken eventueel een beetje room of boter toevoegen.

Eindeloze mogelijkheden

Stel je voor dat het bij één recept zou blijven! Pasta zou al gauw gaan vervelen. Maar maak jezelf niets wijs! Het leuke aan deze recepten is dat je werkelijk elke categorie van ingrediënten kunt gebruiken.

Vaste waarden

Dit is een geweldige one pot meal met rijst. Liefhebbers van risotto kunnen er geen nee tegen zeggen! Hiervoor heb je nodig: bruine rijst, kippenbilletjes en groenten naar keuze. Meng alles in een grote kookpot en voeg olijfolie, zout en de gewenste kruiden toe. Zet dit in water (twee maal het volume rijst). Laat zo’n veertig minuten koken op een zacht vuurtje. Houd het water in de gaten en voeg er nog wat water aan toe indien nodig. Ook hier kun je perfect verse kruiden, room of nog enkele stukjes verse groenten toevoegen om het gerecht extra romig of juist knapperig te maken. Laat duidelijk zijn dat je met dit recept alle richtingen uit kan...

Experimenteer er maar op los!

Fan van zaden en granen? Wij hebben de oplossing! Je kunt zeer zeker lekkere one pot meals maken met quinoa, bulgur, spelt of tarwe. Het uitgangspunt blijft hetzelfde: meng alle ingrediënten en breng alles samen aan de kook. Zo kun je de quinoa samen met groene asperges, kipfilet, erwtjes, peterselie en lente-ui koken. Breng op smaak met olijfolie, citroen, peper en zout. Zet dit in water (tweemaal het volume quinoa) en laat ongeveer 20 minuten op een zacht vuurtje doorkoken. Hou ook deze keer het water in de gaten en doe er wat bij indien nodig. Warm serveren, warm genieten! Probeer zeker ook eens linzen of bonen uit. Ga voor afwisseling: de ene dag een one pot meal, de andere dag DELIVEROO of UBEREATS. Geloof ons, je hebt enkele lekkere weken voor de boeg!